[Rok
2007/2008] [Rok 2008/2009]
[Rok 2009/2010]
[Rok 2010/2011]
[Rok 2011/2012]
[Rok 2012/2013]
[Rok 2013/2014]
[Rok 2014/2015]
Osoby odpowiedzialne za projekt:
Ewa Pojawa, Grażyna Tumanowska, Marta
Zalewska, Wiesława Palkowska
--- Rok szkolny 2014/2015 ---
Jesteśmy już dostępni na facebooku:
www.facebook.com/w.szponach.mediow
Wrzesień
PROJEKTU CZAS ZACZĄĆ …
W roku szkolnym 2014/2015 klasa II a gimnazjum przy SOSW nr 1 w Elblągu
(wychowawca Ewa Pojawa) wraz z klasami III b gimnazjum ZET (wychowawca
Grażyna Tumanowska) i II a (wychowawca Marta Zalewska) przy współpracy z
Wiesławą Palkowską realizować będą projekt gimnazjalny pod nazwą:
„W szponach mediów..., czyli jak media wpływają na życie
i
codzienność młodego człowieka”.
Głównym zadaniem uczniów będzie wcielanie się w rolę fotoreporterów i
dziennikarzy, relacjonowanie, w formie plakatów, zdjęć i krótkich
filmów, ważnych uroczystości oraz imprez szkolnych. Realizacja projektu
przewidziana jest na miesiące IX 2014 – V 2015. Zadania wynikające z
projektu dostosowane będą do możliwości psychofizycznych uczestników.
W zadania projektowe angażować się będą wszyscy chętni nauczyciele,
którzy w ramach zajęć dydaktycznych poszerzą wiedzę i umiejętności
uczniów o nowe doświadczenia.
Spotkanie organizacyjne koordynatorów, na którym dokonano wyboru tematu,
sformułowano problemy poruszane podczas realizacji projektu, określono
główne cele i zadania oraz zaplanowano etapy, odbyło się dnia 10.09.2014
r.
Temat: „W szponach mediów..., czyli jak media wpływają na życie i
codzienność młodego człowieka”.
W ramach projektu poruszane będą następujące problemy:
- Jak
media wpływają na nasze życie? (m.in. zachowania,
wypowiedzi)
-
Jakie media są najbardziej popularne w naszej społeczności
szkolnej?
-
Jakie zagrożenia niosą ze sobą media?
-
Jak bezpiecznie korzystać z Internetu?
-
W jaki sposób spędzam czas wolny?
-
Ile czasu spędzam przed komputerem?
-
Czy od komputera można się uzależnić?
Cel główny:
-
poznanie rodzajów środków masowego przekazu, ich znaczenia
oraz wpływu na życie i codzienność młodego człowieka (m.in. zachowanie, język)
Cele:
-
uświadomienie uczniom roli mediów,
-
zapoznanie z historią prasy, radia, telewizji, Internetu,
-
podnoszenie świadomości szans i zagrożeń, jakie niosą ze
sobą media,
-
zapoznanie z zasadami bezpiecznego korzystania z
Internetu,
-
kształtowanie umiejętności wyszukiwania i weryfikacji
informacji,
-
angażowanie w życie szkoły,
-
propagowanie edukacji medialnej,
-
pomoc młodzieży w świadomym i efektywnym korzystaniu z
mediów,
-
przybliżenie uczniom technik pracy w mediach.
Metody:
-
słowne
-
oglądowe
-
praktyczne
Formy:
-
zbiorowa
-
grupowa
-
indywidualna
16.09.2014r.
Przygotowanie do akcji „Sprzątanie Świata”
Klasy: III b i II a gimnazjum zet przygotowują plakat propagujący akcję
pn.
„Sprzątanie Świata”, która odbędzie się 19 września.
Wspólna praca zbliżyła nawet najbardziej niechętnych do
współpracy…
G. Tumnowska
M. Zalewska
17.09.2014r.
Pierwsze
kroki w realizacji projektu
Ruszyliśmy z realizacją projektu pt. „W szponach mediów…, czyli jak
media wpływają na życie i codzienność młodego człowieka”. Pierwsze kroki
z aparatem fotograficznym postawiliśmy podczas projekcji filmu „Joanna”
w reżyserii Feliksa Falka, który obejrzeliśmy 17.09.2014 r. w Bibliotece
Elbląskiej im. Cypriana Norwida w ramach działań upamiętniających 75.
rocznicę wybuchu II wojny światowej.
Jak zwykle początki były trudne.
Już teraz wiemy że, aby zrobić dobre
zdjęcie, niezbędne jest odpowiednie oświetlenie. W czasie seansu udało
się nam także nakręcić pierwszy filmik.
E. Pojawa
W. Palkowska
17.09.2014r.
Obchody 75. rocznicy sowieckiej napaści na Polskę
Grupa fotoreporterów z klasy III b i II a gimnazjum zet. śledziła
przygotowania organizatorów uroczystych obchodów 75. rocznicy sowieckiej
napaści na Polskę. Centralna uroczystość odbyła się przed Krzyżem
Katyńskim na cmentarzu przy ul. Agrikola.
M. Zalewska
G. Tumanowska
18.09.2014r.
„Spotkanie ze sztuką filmową”
Dnia 18.09.2014 r. uczestniczyliśmy w ciekawych zajęciach filmowych
zorganizowanych w Centrum Spotkań Europejskich „Światowid” w ramach
projektu „Spotkanie ze sztuką filmową” realizowanego w oparciu o
działający od jedenastu lat program Polskiego Kina Młodego Widza. W
spotkaniu wzięli udział uczniowie elbląskich szkół. Podczas zajęć
warsztatowych nasza koleżanka Marlena wykazała się dużą pomysłowością,
tworząc plakat przedstawiający jeden z gatunków filmowych. Nasi fotoreporterzy
zrobili kilka zdjęć i nakręcili filmiki. Na koniec obejrzeliśmy film
produkcji chińskiej pt. „Mój koń Avatar”. Dzięki temu spotkaniu
będziemy w przyszłości aktywnie i świadomie uczestniczyć w kulturze.
E. Pojawa
W. Palkowska
19.09.2014r.
Podglądamy przebieg akcji „Sprzątanie Świata”
Fotoamatorzy realizujący projekt „ W szponach mediów…” stali się
podglądaczami przebiegu akcji pn. „Sprzątanie Świata”.
Jak na fotoreporterów przystało, przyglądano się
zaangażowanym w akcję uczniom naszej szkoły. Stwierdzamy, iż
rzeczywiście nie zabrakło chętnych do prac porządkowych, którym
przyświecał jeden szczytny cel: „Czysta planeta Ziemia” (co potwierdzają
koordynatorzy przedsięwzięcia: p. D. Kaszczuk i E. Szulecka).
G. Tumanowska
M.
Zalewska
E. Pojawa
29.09.2014r. - 30.09.2014r.
Wybory „Super Chłopaka 2014”
Samorząd
Szkolny w porozumieniu z klasami realizującymi projekt pn. „W
szponach mediów...” przygotował wybory „Super Chłopaka 2014”. Uczniowie
klas: II a i III b gimnazjum zet., pod czujnym okiem wychowawców,
wykonali plakaty promujące, nie tylko owe szkolne wydarzenie, ale
również dokonali wyboru cech wyróżniających super boya, spośród tych
przeciętnych ... .
Klasa II a gimnazjum bacznie przyglądała się całemu przebiegowi imprezy,
czego dowodem są ciekawe fotki, uwieczniające wybrańca losu, czyli
„Super Chłopaka”, którymi zostali ex aequo: Radosław Rutkowski (II a) i
Kamil Bil (II stolarz).
E. Pojawa
M. Zalewska
G. Tumanowska
Jesteśmy już dostępni na facebooku:
www.facebook.com/w.szponach.mediow
październik
2014r.
„Nakarmmy zmysły naszych dzieci”
Uczniowie realizujący projekt gimnazjalny „W szponach mediów …”
postanowili aktywnie zaangażować się w akcję pod nazwą „To dla mnie
ważne” w ramach projektu obywatelskiego. Klasy: II a i III b gimnazjum
zet. z pomocą swoich wychowawczyń przygotowały stosowny plakat
zachęcający do złożenia deklaracji. Chcąc nakłonić większą liczbę osób
do pomocy w zbudowaniu placu zabaw na terenie naszego Ośrodka umieścili
agitujące plakaty w Gimnazjum Nr 5 oraz w Zespole Szkół Gospodarczych.
Uczniowie klasy II a gimnazjum udostępnili, w sali komputerowej,
broszury informujące o przedsięwzięciu, zamieścili link na Facebooku w
celu rozpropagowania akcji wśród znajomych.
Z niecierpliwością czekamy na rezultaty.
E. Pojawa
G. Tumanowska
M. Zalewska
W. Palkowska
więcej na:
www.facebook.com/w.szponach.mediow
2.10.2014r.
Doskonalimy nasze umiejętności fotograficzne,
czyli kilka rad, jak zrobić dobre zdjęcia aparatem fotograficznym.
Gromadzenie materiału przyrodniczego na lekcje techniki stało się dobrą
okazją do wyjścia w teren z aparatem, by przy okazji doskonalić swoje
umiejętności fotograficzne.
Pod
fachowym okiem naszego szkolnego fotoreportera, w osobie p. Marty
Zalewskiej, uczniowie klas gim. zet.: II a i III b dowiedzieli się, iż
fotografować można wszystko. Toteż korzystając z pięknej, słonecznej
pogody, podczas zbierania kasztanów i innych ciekawych okazów jesiennej
przyrody, fotografowaliśmy się na tle urokliwego krajobrazu parku
„Dolinka”. Wybraliśmy się tu wczesnym popołudniem wiedząc, iż o tej
porze jest najlepsze światło do robienia zdjęć.
Fotografując koleżanki i kolegów zadbaliśmy o ich naturalną postawę. Za
radą naszych opiekunek zrezygnowaliśmy z postawy „na baczność’’.
Staraliśmy się być kreatywni, by zbiorowe zdjęcia nie były zbyt
sztampowe. Przekonaliśmy się, że użycie statywu daje gwarancję
uniknięcia poruszenia, o które nietrudno podczas przyciskania spustu
migawki. Poddając się podpowiedziom i radom naszych wychowawczyń,
wykonaliśmy kilka ciekawych fotografii, które prezentujemy poniżej i
poddajemy ocenie oglądającym.
Klasa II a, III b gim. zet.
z wych.: M. Zalewską,
G.
Tumanowską
6.10.2014r.
Historie opowiedziane bez słów, czyli w kinie przed stoma laty.
W ramach projektu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej, nasi podopieczni z
klas: II a i III b gim. zet., uczestniczyli w warsztatach połączonych z
projekcją filmów niemych, demonstrujących początki kinematografii:
pierwszych technik filmowych, filmów i nazwisk ich twórców. Dzięki
prezentacji multimedialnej, przed i po projekcji, uczniowie poznali
korzenie jednej z najpopularniejszych obecnie rozrywek oraz zrozumieli
konwencję kina niemego. Kinematograf, czyli ruch zarejestrowany „w
filmach”: „Oblany ogrodnik”, „Fałszywy kaleka”, wzbudził żywe
zainteresowanie widzów, czego dowodem był gromki śmiech i burzliwe
oklaski.
Pierwsi twórcy filmu przed stoma laty: Georges Melies, bracia
Lumiere potrafili znaleźć dowcip i urok w każdej, najmniejszej nawet
chwili, mimo iż bezdźwięczny obraz był tylko czarno- biały. „Żywe
obrazy” wzbudzały w widzach zachwyt, czasami przerażenie. Jak jest
obecnie? Czy film, telewizja właściwie nam służą …?
G. Tumanowska
M. Zalewska
9.10.2014r.
Wybory na „Super nauczycielkę” i „Super nauczyciela”
Przed Dniem Nauczyciela naszą społeczność szkolną „zelektryzował”
konkurs na „Super nauczycielkę” i „Super nauczyciela”. Klasa II a
gimnazjum realizująca projekt „W szponach mediów …” wspólnie z
Samorządem Uczniowskim przygotowała plakaty agitujące do wzięcia udziału
w głosowaniu oraz aktywnie włączyła się w zbieranie głosów.
E. Pojawa
W. Palkowska
więcej na:
www.facebook.com/w.szponach.mediow
13.10.2014r.
Święto Edukacji Narodowej
13 października 2014 r. odbył się w naszej szkole apel z okazji Dnia
Nauczyciela. Tak uroczysty moment fotoreporterzy realizujący projekt „W
szponach mediów…” upamiętnili na zdjęciach oraz krótkich filmach. Apel
uświetnił występ szkolnego zespołu „Koperniczki”. Dużą rolę odegrała w
nim nasza koleżanka Karina. A oto fotorelacja z tego przedstawienia.
E. Pojawa
W. Palkowska
więcej na:
www.facebook.com/w.szponach.mediow
22.10.2014r.
Wycieczka do
Sztutowa
Trwające w kraju, obchody
75. rocznicy wybuchu II wojny
światowej skłoniły gimnazjalistów (kl.: III a/b ,II a ,III b zet.) do
odbycia wycieczki do obozu masowej zagłady w Sztutowie. Smutna
rzeczywistość obozowa, codzienna walka więźniów o przetrwanie, gwałcenie
resztek godności ludzkiej, aparat morderczej kaźni, z ofiarą-obywatelami
ponad 25 narodowości i katem- niemieckim oprawcą, zastąpiły trudną
lekcję historii... Hitlerowska machina zbrodni, po raz kolejny, ujrzała
światło dzienne, rodząc refleksje wśród nowego pokolenia młodych
Polaków. A wszystko to, by nie dopuścić do piekła tamtych dni, by
uszanować nieocenioną wartość pokoju na świecie.
Dzięki
wielkiej przychylności przewodnika muzeum- Pani Wirgini Węglińskiej,
młodzież realizująca projekt edukacyjny pn. „W szponach mediów ...” oraz
projekt „Rok Żołnierzy Tułaczy”, zwiedziła kolejne pomieszczenia obozu
koncentracyjnego Stutthof. Prelekcja oparta na pogadance kształcącej,
zdjęcia archiwalne, eksponaty i rekwizyty jako namacalne dowody historii
opowiadanej przez jej świadków oraz projekcja filmów dokumentalnych,
uzmysłowiły tragizm wydarzeń września 1939 r. i jego apogeum w kolejnych
latach wojny, aż do maja 1945 r. Przyroda
okalająca teren obozu, kolczaste druty, mury więziennych baraków, komory
gazowej i krematorium, jako niemi świadkowie martyrologii ofiar, dawali
świadectwo prawdzie.
Kształtowaniu empatii, postaw
prospołecznych, a nade wszystko respektowaniu ludzkiego wymiaru
humanitaryzmu, służyła ekspresja plastyczna, podczas której młodzież
wyrażała swe emocje spostrzeżenia i refleksje.
Pani Wirgini
Węglińskiej, reprezentującej Dział Oświatowy Muzeum Stutthof w
Sztutowie, dziękujemy za bogaty przekaz merytoryczny podczas zajęć
edukacyjnych oraz czas nam poświęcony.
D. Kaszczuk
E. Pardo
E. Pojawa
G. Tumanowska
listopad 2014r.
Co to są media?
Na
lekcjach języka polskiego i godziny wychowawczej - w ramach projektu „W
szponach mediów…”- uczniowie klasy II a gimnazjum, zgłębiali wiedzę na
temat mediów, ich rodzajów oraz funkcji, jaką pełnią lub pełnić mogą.
Poszukiwali odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób odbywa się przekaz
informacji. Nieocenionym źródłem wiadomości okazał się słownik języka
polskiego, wyszukiwarka internetowa oraz materiał filmowy - „Dynamiczna
tożsamość”. W toku twórczych poszukiwań powstała mapa myślowa
skoncentrowana wokół tematu: „Media”. Kolejne trzy plansze zatytułowano:
1. Media - rysunki z podpisami.
2. Sposoby przekazywania informacji przez radio, prasę, TV, Internet.
3.
Funkcje mediów.
Drugoklasiści podzielili się zdobytą wiedzą z uczniami kl. III b
gimnazjum zet. Podczas spotkania młodzież wspólnie ustalała, z jakich
mediów najczęściej korzystamy i czemu to służy?
E.
Pojawa
W.
Palkowska
05.11.2014r.
Koncert uczniów Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych
5
listopada uczniowie naszego Ośrodka wysłuchali w Bibliotece Elbląskiej
koncertu pt. „Wspomnienie - czas nas uczy pogody” w wykonaniu
uczniów Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych. Koncert dedykowany był
wszystkim tym, którym dane będzie się zestarzeć - pamięci Anny
Przybylskiej. Fotoreporterzy realizujący projekt „W szponach mediów…”
przygotowali fotorelację z tego spotkania.
E.
Pojawa
G. Tumanowska
M. Zalewska
W.
Palkowska
06 – 14.11.2014r.
Historia filmu
Uczniowie klasy II a gimnazjum, realizujący projekt „W szponach mediów
…”, poznawali historię filmu na zajęciach języka polskiego. Dowiedzieli
się między innymi, ile lat temu rozpoczęła się historia filmu, co
wynaleźli bracia Lumiere, co to jest i do czego służy kinematograf.
Uczniowie redagowali notatkę informującą o chronologii pojawiania się
kolejnych mediów. Następnie zbudowali krótki scenariusz filmowy i
wykonali ilustrację do wybranej scenki, tzw. kadr filmowy.
D. Maroszek
E. Pojawa
07.11.2014r.
Plakat jako forma przekazu informacji…
96. rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości
stała się okazją do wykonania, przez klasy realizujące projekt „W
szponach mediów…”, plakatu upamiętniającego ważne dla Polaków
wydarzenie, w dniu 11 listopada 1918 r.
Za pomocą tej formy przekazu, pragnęliśmy zwrócić
uwagę społeczności szkolno-uczniowskiej na doniosłe wydarzenia
historyczne, które znacząco wpłynęły na ukształtowanie odrodzonego
państwa polskiego, po 123 latach niewoli.
Uznaliśmy, iż plakat to nie tylko obraz i tekst oraz zwięzłe myśli, ale
również refleksja nad aktualnymi
problemami kraju, które są łącznikiem miedzy dawnymi, a nowymi
czasy. Dominujące biało - czerwone barwy oraz narodowe symbole skłaniają
osoby przechodzące obok afisza, do przypomnienia choćby wycinka dziejów
naszej Rzeczypospolitej.
G. Tumanowska
M. Zalewska
17.11.2014r.
Fotorelacja
17
listopada w ramach zajęć informatyki uczniowie realizujący projekt „W
szponach mediów…” gościli panią Annę Szeląg – pracownika Biblioteki
Pedagogicznej w Elblągu. Pani Anna, przy współpracy nauczyciela
informatyki - pana Artura Baur, przeprowadziła zajęcia z fotorelacji.
Zapoznała nas z programem Photo Story 3, który służy tworzeniu
multimedialnych pokazów. Dowiedzieliśmy się również, w jaki sposób ze
zdjęć tworzy się cyfrową opowieść.
A.
Baur
E.
Pojawa
W.
Palkowska
20.11.2014r.
Plakatu
ciąg dalszy…
Akcja „Góra grosza” zmotywowała uczniów realizujących projekt
„W szponach mediów ...”, by włączyć się w propagowanie tego szczytnego
przedsięwzięcia. Jak na plakat przystało, wystarczy hasło, kilka znanych
symboli, aby zachęcić społeczność szkolną do wzięcia udziału w tworzeniu
„góry grosza”. Zgodnie z ideą konkursu, również tegoroczna edycja, będzie
wsparciem dla najbardziej potrzebujących dzieci wzrastających poza
rodziną: w rodzinach zastępczych i placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
„Grosz do grosza, a będzie kokosza”- liczymy na hojność
wszystkich zainteresowanych grosikową akcją.
M. Zalewska
G. Tumanowska
E. Pojawa
W. Palkowska
1-4.12 2014r.
„W szponach mediów…”
Tytuł
projektu „W szponach mediów…”, który realizują klasy: II a gim. oraz II a i
III a gim. zet. uświadamia uczniom, iż media mogą wywierać również
negatywny wpływ, zwłaszcza na młodego człowieka. Szczególnie mocne
bywają szpony Internetu, które powodują niejednokrotnie tzw.
siecioholizm, czyli uzależnienie od Internetu. Temu zagadnieniu, zasadom
korzystania z różnych rodzajów mediów oraz historii mass mediów
poświęcony był cykl zajęć (1-4XII), w których uczestniczyli uczniowie
gim. zet.: II a i III b. Młodzież, pod kierunkiem wychowawców, zgłębiała
tajniki korzystania z Internetu, który dostarczył między innymi
informacji na temat historii środków masowego przekazu.
W oparciu o uzyskane materiały powstał plakat „Historia mediów,
eksponujący najważniejsze ich dzieje. Każdy uczestnik projektu , w
okresie tygodnia, rejestrował w przygotowanej
tabeli, osobiste korzystanie z mediów, takich, jak: radio, telewizja,
prasa, Internet. Obserwacje wykazały, iż nasza młodzież najczęściej
korzysta z telewizji - ok. 17 godzin tygodniowo oraz Internetu, średnio
ok.16 godzin. Najmniej popularne okazało się czytanie (przeglądanie)
prasy - średnio 12 minut tygodniowo, zaś słuchanie radia uplasowało się
na przedostatnim miejscu, średnio 1 godzina tygodniowo.
Wnioski nasuwają się same- w swoich szponach najmocniej trzymają naszych
podopiecznych telewizja i Internet. Niestety, zainteresowanie prasą i
radiem zdecydowanie przegrywa. Mając tego świadomość, warto pomyśleć o
wynikających z tej prostej analizy zagrożeniach…
M. Zalewska
G.T.umanowska
08.12. 2014r.
Język
mediów
8 grudnia 2014 roku uczniowie klasy II a gimnazjum realizujący projekt
„W szponach mediów …” gościli na
lekcji języka polskiego panią Annę Szeląg, reprezentującą Bibliotekę
Pedagogiczną. Pani Anna przeprowadziła zajęcia dotyczące języka mediów.
Uczniowie dowiedzieli się, że każdy typ mediów wymaga innego sposobu
przekazu informacji- uświadomili sobie, że ta sama informacja podana
przez radio, telewizję i prasę zostanie zaprezentowana za pomocą innych
środków wyrazu. Dowiedzieli się również, że dostępne środki przekazu
wymagają różnych sposobów komunikowania się – innymi zasadami należy
kierować się pisząc e-mail, list tradycyjny czy wiadomość sms. Zdobytą
wiedzę wykorzystali później na kolejnych zajęciach języka polskiego,
redagując życzenia świąteczne w formie sms-a i e-maila.
E. Pojawa
W. Palkowska
16.01.2015r.
Prasa i jej funkcje
Klasy realizujące projekt: „W szponach mediów…” wzięły udział w
warsztatach, wzbogaconych prezentacją multimedialną, pn. „Prasa i jej
funkcje”, przygotowaną przez nauczyciela bibliotekarza, panią Dorotę
Szablewską.
Na wstępie, przypomniano
podstawowe wiadomości o mass mediach oraz zagrożeniach wynikających z
nierozsądnego z nich korzystania, ze szczególnym uwzględnieniem
siecioholizmu, czyli uzależnienia od Internetu.
Druga część pokazu dotyczyła prasy,
jako jednego z najstarszych środków masowego przekazu. Nasi podopieczni
poznali rodzaje prasy oraz jej funkcje. Wśród prasy drukowanej
wyróżniono: gazety (dzienniki), czasopisma (tygodniki, dwutygodniki,
miesięczniki, dwumiesięczniki, kwartalniki, roczniki) i tabloidy
(brukowce).
Młodzież dowiedziała się również o
podziale czasopism ze względu na adresatów: dziecięce, młodzieżowe,
kobiece, fachowe oraz z uwagi na treść, np. przyrodnicze, sportowe,
muzyczne … . W dalszej części p. Dorota zapoznała gimnazjalistów z budową czasopisma (strona tytułowa, metryka- stopka redakcyjna, teksty, spis
treści).
Uwieńczeniem zajęć był moment
konfrontacji teorii z praktyką. A tu, uczniowie z powodzeniem
zastosowali zdobyte wiadomości, wykonując ćwiczenie w oparciu o materiał
prasowy. Pomyślnie rozwiązali test potwierdzający zrozumienie
przekazanych, w bardzo przystępny i ciekawy sposób, treści o mass
mediach.
D. Szablewska
G. Tumanowska
E. Pojawa
M. Zalewska
21.01.2015r.
Z wizytą w Telewizji Elbląskiej
Klasy realizujące projekt „W szponach mediów…”,
przy współpracy z panią Izabelą Leszner - Szatkowską, odwiedziły Elbląską
Telewizję. Dzięki uprzejmości pracowników TV, gimnazjaliści poznali
tajniki tworzenia niektórych programów telewizyjnych, obejrzeli sprzęt
niezbędny w pracy dziennikarza oraz zwiedzili studio telewizyjne.
Ekscytującym momentem wizyty było wcielenie się naszych uczniów: Estery,
Magdy, Pameli i Marleny w role fotoreporterów i prezenterów wiadomości
elbląskich.
O trudnej sztuce
dziennikarstwa przekonała, przyglądającym się po drugiej stronie ekranu
amatorom, pani Agnieszka. Okazuje się, że ze nasza wizyta była ważnym i
niecodziennym wydarzeniem, czego dowodem jest krotki reportaż, emitowany
jako fragment środowych wiadomości w lokalnej TV, zachęcamy do
obejrzenia...
Spotkanie podsumowano wywiadem z koordynatorką
projektu panią Ewą Pojawą, która przedstawiła cele i najważniejsze
założenia projektu.
http://www.tv.elblag.pl/1,8512-wiadomosci_elblaskie_21.01.15__wyd._nr_5184.html
I.
Leszner
E. Pojawa
M. Zalewska
G. Tumanowska
26.02.2015r.
„Rozmowa bez słów”
Na lekcjach techniki uczniowie klasy II a gimnazjum realizujący projekt
„W szponach mediów …” z pomocą pani Danuty Kaszczuk opracowali tablicę pt.
„Rozmowa bez słów”. Przedstawili na niej najczęściej używane w sms-ach
emotikony, czyli buźki. Uczniowie chcieli ukazać, iż można komunikować
się nie tylko za pomocą słów. Dzięki emotikonom informować można swoich
znajomych, w jakim jesteśmy nastroju.
D. Kaszczuk
E. Pojawa
W. Palkowska
23.02.2015r.
Stop
cyberprzemocy!
Realizacja projektu „W szponach mediów…” stała się okazją do
zorganizowania spotkania młodzieży klas gimnazjum i szkoły zawodowej z
funkcjonariuszami Komendy Miejskiej Policji. Rozmawiano na temat
skutków stosowania przemocy w środkach masowego przekazu. Spotkanie pn.
„Stop cyberprzemocy” zorganizowała pani Dorota Szablewska, która już po raz
kolejny wspiera nasze działania projektowe.
Uczniowie zostali pouczeni, iż cyberprzemoc to między innymi
umieszczanie tekstu lub filmu kompromitującego kogoś, np. w Internecie
lub w telefonie komórkowym. Za taki czyn grozi odpowiedzialność karna,
zgodnie z artykułami: 190 kk, 190 akk, 200 akk. Poznano również formy
tego typu przemocy, a wśród nich: nękanie, upublicznianie, podszywanie
się w sieci pod kogoś innego, groźby, tzw. stalking, czyli uporczywe
nękanie lub wzbudzanie uzasadnionego zagrożenia, hacking - nielegalne
uzyskiwanie informacji, child groming - uwodzenie dzieci przez Internet
oraz wiele innych. Zwrócono uwagę na główne obszary występowania
cyberprzemocy, z których najważniejszymi są: czaty i komunikaty.
Uświadomiono słuchaczy, iż każde przejawy medialnej przemocy
są karalne i ten, kto się jej dopuszcza, nie pozostaje anonimowy w
globalnej sieci…
D. Szablewska
E. Pojawa
G. Tumanowska
marzec 2015r.
„Słownik języka młodzieżowego”
W projekt „W szponach mediów …” włączyły się pozostałe klasy gimnazjalne
oraz klasy zawodowe. I tak powstał „Słownik języka młodzieżowego”,
zawierający popularne uczniowskie zwroty. Poza tym klasa I b gimnazjum
wraz z paniami: Ewą Szulecką i Grażyną Dworzyńską, wykonała planszę pn.
„Pozytywne strony mediów”. Jesteśmy bardzo wdzięczni za wsparcie kolegów
i koleżanek z innych klas podczas realizacji naszego projektu.
E. Pojawa
W. Palkowska
marzec 2015r.
„Mój tygodniowy plan medialny”
Uczniowie klasy II a gimnazjum realizujący projekt „W szponach mediów…”
prowadzili dziennik samoobserwacji pn. „Mój tygodniowy plan medialny”.
Przez tydzień zbierali dane dotyczące sposobu korzystania z takich
mediów, jak: prasa, radio, telewizja, Internet, telefon komórkowy. Na
lekcji matematyki wraz z panią Małgorzatą Junikowską dokonali obliczeń. Na tej
podstawie powstała plansza z następującymi wynikami: w ciągu tygodnia z
telefonu komórkowego uczniowie klasy II a korzystają przez 494 h 50 min,
z Internetu 408 h 30 min, z telewizji 191 h 10 min, z prasy (gazety,
czasopisma, książki) 32 h 10 min, z radia 33 h. Ciekawe, co na to ich
rodzice?
M. Junikowksa
E. Pojawa
W. Palkowska
13.03.2015r.
Wywiad z
Panem Dyrektorem
Wizyta w Elbląskiej Telewizji zainspirowała uczniów klasy II a gimnazjum
do odegrania roli dziennikarza. Gimnazjaliści postanowili przeprowadzić
wywiad z naszym panem dyrektorem Leszkiem Iwańczukiem, na temat jego preferencji medialnych.
Zanim umówili się na rozmowę, musieli zdobyć wiedzę na temat wywiadu.
Pomogła im w tym pani Iza Leszner na lekcji wiedzy o społeczeństwie.
Wspólnie z panią Izą opracowali pytania dotyczące rodzajów mediów, z
których pan dyrektor najczęściej korzysta, w jakim celu i ile czasu
poświęca na poszczególne media. Rolę dziennikarki odegrała Pamela, a
operatora kamery - Radek. Wywiad zostanie umieszczony na Facebooku.
E. Pojawa
I. Leszner
W. Palkowska
23.03.2015r.
Z wizytą w Radiu „Eska”
Klasy realizujące projekt „W szponach mediów…’’ odwiedziły
elbląskie Radio „Eska’’, które mieści się przy ul. Wigilijnej, na Starym
Mieście. Jak się dowiedzieliśmy, w marcu 2012 roku z eteru elbląskiego
zniknęło nadające od 20 lat Radio „ El”. Jego miejsce zajęła jedna ze
stacji sieci należącej do Grupy Radiowej „TIME”- kierowane do osób
młodych, Radio „Eska”. Realizuje ono, w lokalnej odsłonie, określoną
liczbę serwisów lokalnych (do czego zobowiązuje koncesja), przede
wszystkim w godzinach porannych, stając się często jednym z głównych
źródeł informacji z naszego regionu.
Dziennikarz radiowy, pan Krzysztof Jaworski zapoznał nas z
tajnikami obsługi urządzeń, które stanowią serce niewielkiego studia.
Mieliśmy okazję, podobnie jak w Elbląskiej Telewizji, zaprezentować
swoje dziennikarskie umiejętności i sprawdzić się w roli prezentera
wiadomości. Okazuje się, iż nie jest to proste zadanie, a najgorsza jest
trema przed mikrofonem, która często odbiera głos… Najodważniejsze
dziewczęta: Magda i Estera skorzystały z zaproszenia i z powodzeniem
wcieliły się w rolę dziennikarzy.
Lokalne media, dzięki realizacji projektu, stają się nam coraz
bliższe i przyjazne…
E. Pojawa
G. Tumanowska
M. Zalewska
marzec 2015r.
Katalog
preferencji medialnych
W ramach projektu gimnazjalnego „W szponach mediów …” uczniowie oraz
nauczyciele Ośrodka wypełniali ankiety sprawdzające ich preferencje,
dotyczące korzystania z poszczególnych mass mediów. Na podstawie
wypełnionych kwestionariuszy, uczniowie klasy II a gimnazjum wraz z
wychowawczynią, zliczyli wszystkie odpowiedzi. Na zajęciach informatyki,
młodzież zgodnie z cennymi wskazówkami nauczyciela, pana Artura,
wykonała wykresy. W wyniku badań ankietowych powstały dwa „Katalogi
preferencji medialnych”, które wyraźnie wskazują, z jakich mediów i w
jakim celu korzystają, zarówno uczniowie, jak i nauczyciele.
E. Pojawa
A. Baur
W. Palkowska
27.03.2015r.
MEDIEN
Dnia 27.03.2015 r. uczniowie kl. II a
gimnazjum, realizujący projekt pn. „W szponach mediów…” doskonalili
umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji. Kojarzyli rodzime-
polskie nazwy mediów z ich odpowiednikami w języku niemieckim.
Efektem wspólnej pracy jest tablica o
nazwie „Medien”, na której znalazły się obrazki ilustrujące rodzaje
mediów oraz odpowiadające im etykiety w języku niemieckim.
Ewa Pojawa
Sylwia
Walczak-Dobosz
kwiecień 2015r.
Media, a nasza skłonność do popełniania błędów
Na lekcji języka polskiego zajęliśmy się tematem „Wpływ mediów na
popełnianie błędów ortograficznych, interpunkcyjnych i stylistycznych”.
Rozpoczęliśmy od analizy wiadomości tekstowych przesyłanych drogą sms-ową ze swoich telefonów komórkowych. Wnioski, które udało się nam
sformułować wskazują na najczęściej popełniane przez nas błędy:
·
pisanie małą literą ( początek zdania,
nazwy własne),
·
brak znaków interpunkcyjnych,
·
brak polskich liter, np. samogłosek
nosowych: ą, ę; zmiękczeń: ś, ź ć, dź, ń, czy spółgłoski półotwartej- ł,
·
niepoprawnie sformułowane zdania.
Kolejnym eksperymentem
była praca z tekstem pozbawionym polskich liter i znaków
interpunkcyjnych. Pracowaliśmy w parach. Naszym zadaniem było dokonać
korekty tekstu. Największą trudność sprawiło nam rozdzielenie zdań.
Końcowy etap to praca
w trzech grupach. Nauczyciel dyktował uprzednio opracowany tekst.
Uczniowie pierwszej grupy pisali dyktando na kartkach, z drugiej na
telefonach komórkowych, a zadaniem trzeciego zespołu było napisanie
tekstu z wykorzystaniem komputera. Potem porównaliśmy popełnione błędy.
Okazało się, że najwięcej błędów zrobiliśmy w sms- ach, a najmniej na
komputerze, ponieważ poprawiał nas program WORD.
Jako wniosek z lekcji,
obiecaliśmy pani polonistce zwracać większą uwagę na poprawność
ortograficzną i językową treści przekazywanych w sms-ach.
9.04.2015r.
Elbląskie Targi Pracy
9 kwietnia w Centrum Sportowo – Biznesowym w Elblągu odbyły się XV
Elbląskie Targi Pracy. W targach uczestniczyli uczniowie klasy III b
gimnazjum, którzy z zainteresowaniem oglądali stoiska wystawowe rożnych
firm. Szczególnie interesowała ich możliwość podjęcia pracy sezonowej w
okresie letnich wakacji. Całemu wydarzeniu przyglądała się
fotoreporterka, Pamela realizująca projekt gimnazjalny „W szponach
mediów…”
I. Leszner
D. Kaszczuk
10.04.2015r.
„Wirtualne uzależnienie”
Realizacja projektu „W szponach mediów…” okazała się
inspiracją do zorganizowania, dla klas gimnazjum, zajęć z edukacji
medialnej nt. zniewalającej mocy środków masowego przekazu, a w
szczególności Internetu. W tematykę spotkania wprowadził uczniów,
przygotowany przez bibliotekarkę szkolną, panią Dorotę Szablewską, film
pt. „Wirtualne uzależnienie”, ukazujący korzyści płynące z Internetu.
Młodzież dowiedziała się o przemożnym wpływie tej formy przekazu na
rozwój osobisty i szeroko rozumianą komunikację międzyludzką. W
prezentowanym filmie uwagę skupiono na zjawisku uzależnień, czyli tzw.
siecioholizmie. Niewolnicza moc internetowej sieci wynika często z braku
wsparcia bliskich, poczucia samotności, które skłaniają ludzi, zwłaszcza
młodych, do poszukiwania nowych doznań i pozornych przyjaciół.
Potwierdzeniem tego zjawiska i ostrzeżeniem dla młodzieży była
przedstawiona w filmie historia chłopca uzależnionego od gier
komputerowych.
Wspólnie, z prowadzącymi zajęcia, młodzież
sformułowała następujące wnioski:
1.
Internet
to bardzo dobre źródło informacji, rozrywki i szansa na komunikowanie
się z przyjaciółmi i rodziną, nawet z odległych krańców świata.
2.
Nie należy
ulegać złudzeniu, że komputer zastąpi realne życie, da nam wymarzone
szczęście i rozwiąże pojawiające się problemy, z którymi musimy się
zmierzyć.
3.
Nie warto
ograniczać swojego życia do ekranu komputera, jest przecież tyle cennych
wartości, chociażby prawdziwa przyjaźń, którą należy pielęgnować.
4.
Internet
TAK, uzależnienie NIE.
Organizatorami zajęć był team nauczycielski w
składzie: bibliotekarz- D. Szablewska i nauczyciel informatyki- A. Baur.
D.
Szablewska
A. Baur
E.
Pojawa
G.
Tumanowska
M.
Zalewska
27.05.2015r.
Projektu czas kończyć…
Klasy II a gimnazjum, II a i III b gimnazjum z e-t uroczyście, w
obecności zaproszonych gości, Dyrekcji- w osobach: p. Leszek Iwańczuk,
panie: Grażyna Jędrzejczak i Elżbieta Radwanicka oraz przedstawicieli
Rodziców i uczniów gimnazjum, dokonały podsumowania projektu
edukacyjnego pod nazwą „ W szponach mediów…”
Prezentacja z przebiegu realizacji zadań projektowych, film pt. „Media”,
quiz oraz recytacja utworu „Wirtualny świat” uświadomiły wszystkim
uczestnikom spotkania, iż media służą, zwłaszcza młodemu człowiekowi
tylko wtedy, gdy korzystamy z nich z rozwagą i umiarem. Tytułowe
„szpony” stają się groźne w momencie, kiedy środki masowego przekazu
zniewalają nasz umysł i dezorganizują nasze życie.
Serdecznie dziękujemy wszystkim nauczycielom, zaangażowanym w realizację
przedsięwzięcia, bez których nasze działania byłyby zbyt powierzchowne i
płytkie.
Wyrazy wdzięczności
kierujemy do następujących Koleżanek i Kolegów nauczycieli:
Pani Doroty Szablewskiej
Pana Artura Baura
Pani Izabeli Leszner – Szatkowskiej
Pani Danuty Kaszczuk
Pani Sylwii Walczak – Dobosz
Pani Moniki Pateckiej
Pani Grażyny Dworzyńskiej
Pani Ewy Dyczewskiej – Szuleckiej
Pani Małgorzaty Junikowskiej
Pani Edyty Pardo
Pani Danuty Maroszek
Pani Ewy Bidy
Pani Teresy Jankowskiej
Pana Jakuba Hryniewicza
Pani Tamary Lorentsen
Ewa Pojawa
Wieslawa Palkowska
Grażyna Tumanowska
Marta Zalewska
|