[Rok
2007/2008] [Rok 2008/2009]
[Rok 2009/2010]
[Rok 2010/2011]
[Rok 2011/2012]
[Rok 2012/2013]
[Rok 2013/2014]
[Rok 2014/2015]
Osoby odpowiedzialne za projekt: Danuta Kaszczuk,
Wiesława Palkowska
--- Rok szkolny 2011/2012 ---
,,Od projektu do efektu„
Klasy III b gimnazjum oraz II ZSZ
kaletnik przystąpiły do wojewódzkiego konkursu ,,Od projektu do efektu„
– obszar Racjonalna gospodarka odpadami. Celem jest popularyzacja wiedzy
na temat selektywnej zbiórki odpadów i ich racjonalnego
zagospodarowania, jak również zapobieganie powstawaniu nadmiernej ilości
odpadów i tworzeniu dzikich wysypisk śmieci w powiązaniu z takimi
sferami jak:- świadoma segregacja, - rola sortowni śmieci, -
zanieczyszczenia środowiska. Wybór tematu podyktowany był tym, iż
zanieczyszczenie środowiska to odwieczny problem, który dotyka każdego.
Odpadów przybywa i należy podjąć działania , żeby śmieci było mniej i
każdy je segregował.
Udział w projekcje ma aktywizować
środowisko szkolne. Klasy biorące udział w projekcje zostały podzielone
na cztery zespoły. Na różnych zajęciach edukacyjnych, motywowani przez
nauczycieli, będą poznawać i doświadczać czegoś nowego w oparciu
o samodzielne działania. Zostały opracowane tematy dla zespołów i
przygotowane tablice informacyjne z zadaniami. Czas realizacji projektu
od lutego do kwietnia 2012 roku.
Koordynatorami są wychowawcy
klas: Danuta Kaszczuk i Wiesława Palkowska.
Nauczyciele współpracujący w
projekcie: Grażyna Jędrzejczak, Iza Szatkowska-Leszner, Edyta
Pardo, Grażyna Tumanowska, Małgorzata Czajkowska, Aneta Latecka, Danuta
Chwała, Artur Baur, Tamara Lorentsen, Katarzyna Kołakowska, Jolanta
Pruszak.
Uczestnictwo w wojewódzkim
konkursie ,,Od projektu do efektu ‘’ –obszar –Racjonalna gospodarka
odpadami ‘’ zaktywizowało środowisko szkolne w podejmowaniu działań na
rzecz Ziemi .
Wybrane tematy : Świadoma segregacja
1. Dlaczego warto segregować odpady ?
2. Jak pomóc sobie i Ziemi ?
3. Dlaczego płacimy coraz więcej za wywóz śmieci ?
4. Jakie korzyści daje wprowadzenie do produkcji
surowców wtórnych ?
Uczniowie klasy III gim. i II kal. ZSZ , pod
okiem nauczycieli zdobywają wiedzę dot. wybranych problemów .
W lutym :
* Na godzinach wychowawczych i ekozespołach opracowano tablice informacyjne o realizowanym projekcie
·
Na lekcjach z wychowawcami klas przygotowano plakaty
zachęcające do segregacji odpadów pt. ,, ŚMIECI POTRZEBUJĄ CZASU ‘’
oraz ,, SEGREGUJEMY ODPADY ‘’
·
Oplakatowano szkolne korytarze znakami ekologicznymi
zachęcającymi do segregacji odpadów ‘’ ,
·
Klasa III gimnazjum uczestniczyła w wycieczce do zakładu
kaletniczego . Jednym z celów wycieczki było zdobycie informacji na
temat : Co się dzieje z resztkami skór ? , Gdzie one później trafiają
?
Na
godzinach wychowawczych klasy realizujące projekt oglądały film pt: ,,Racjonalna gospodarka odpadami komunalnymi i rekultywacja składowisk
odpadów ‘, .Po filmie odbyły się pogadanki , w trakcie , których szukano
odpowiedz na pytanie: - Jak jeszcze można zachęcić większą grupę
ludzi do segregacji odpadów
?
Dyskusja dot. plakatu ,, Kochasz dzieci nie pal śmieci Nauczycielki języka
polskiego opracowały ankiety i przeprowadziły badania związane ze
świadomością ekologiczną badanych uczniów i pracowników szkoły na temat
segregacji odpadów oraz sposobów pomocy Ziemi . Okazało się , że poziom
wiedzy uczniów na temat problemu segregacji odpadów nie należy do
zadawalających , co najpewniej wynika z nie praktykowania w codziennym
życiu tej metody ochrony środowiska naturalnego i braku odpowiednich
wzorców zachowań wśród najbliższych .Taki stan rzeczy można zmienić
jedynie poprzez permanentne podnoszenie poziomu wrażliwości i
świadomości społeczeństwa , zwłaszcza młodych pokoleń , na temat
globalnego problemu zagrożenia życia na Ziemi – Tego trudnego zadania
podjęliśmy się realizując z uczniami w/w projekt. Pod koniec marca
zostanie przeprowadzona ewaluacja celem sprawdzenia świadomości uczniów
na temat zagadnień współczesnej ekologii.
Przygotowania do projektu .
Uczniowie kl. 3 b wykonali pracę plastyczną
zachęcającą do segregacji odpadów.
Uczniowie kl 3b gim i 2 kal ZSZ oglądają film pt. ,,
Racjonalna gospodarka odpadami komunalnymi i rekultywacja składowisk
odpadów.''
Udział w XVI edycji konkursu na selektywną zbiórkę
odpadów to przygotowywanie nakrętek, makulatury i baterii do odbioru
przez Zakład Utylizacji Odpadów . Wszystko należy posegregować i popakowane. Jak widać
uczniom to nie przeszkadza.
Kl 3b gim uczestniczyła w wycieczce do
zakładu kaletniczego. Jednym z celów wycieczki było zdobycie
informacji na temat: Co się dzieje z resztkami skór i innymi odpadami ?
Gdzie one trafiają ?
Uczniowie uzupełniają ankiety związane ze
świadomością ekologiczną .
W marcu:
Uczniowie klas gimnazjalnych i szkoły zawodowej uczestniczyli w
zajęciach warsztatowych pod hasłem „ Dzień z ekologiczną książką i
czasopismem” przeprowadzonych przez nauczyciela biblioteki panią Jolę
Pruszak. Celem lekcji było zachęcenie uczniów do segregacji odpadów i
dbania o środowisko. Dużym zainteresowaniem wśród uczniów cieszyła się
informacja o tym, co dzieje się z odpadami szpitalnymi typu: igły,
strzykawki, bandaże, maski, fartuchy, rękawice, gaziki itp.
Młodzież z klasy III b i II kaletnik na lekcjach
fizyki próbowała rozwiązać problemy: jak zmniejszyć ilość śmieci oraz
jak prawidłowo je segregować? W ramach zajęć wykonano plakaty pod
hasłami: „ Dom przyjazny środowisku” i „ Segregacja odpadów-śmieci mniej
Ziemi lżej”.
Na lekcjach geografii uczniowie klas realizujących program, zajęli się
tematyką związaną z bogactwami naturalnymi Polski, a także ich wpływem
na stan środowiska. Dowiedzieli się, że wydobycie i przetworzenie
bogactw naturalnych (m.in. węgla) powoduje największe zagrożenie dla
środowiska oraz wysokie koszty energetyczne. Poznali korzyści, jakie
daje wprowadzenie do produkcji surowców wtórnych. W ramach zajęć
opracowano plansze informacyjne , zaplanowano wycieczkę do Zakładów
Oczyszczalni Ścieków. Ponadto uczniowie „wzięli pod lupę” różne rodzaje
opakowań i ich wpływ na środowisko.
W
tym roku uczniowie naszego Ośrodka przyłączyli się do akcji „Godzina dla
Ziemi WWF”. W jej ramach szukali sposobów zmniejszenia kosztów energii w
szkole i w domu. Zachęcali nauczycieli oraz rodziców do wzięcia udziału
w w/w akcji poprzez plakaty , a także informację na apelu szkolnym.
Na lekcjach matematyki młodzież z klasy III b i II kaletnik zanalizowała
karty badawcze-„ Segreguję odpady”. Policzyła procentową ilość odpadów
trafiających na wysypiska śmieci w przeliczeniu na członka własnej
rodziny.
W
ramach godzin wychowawczych rozpoczęły się prace redakcyjne związane z
opracowaniem gazetki szkolnej pt. „Szkolny poradnik selektywnej zbiórki
odpadów”.
Na
apelu został ogłoszony konkurs na selektywną zbiórkę odpadów m.in.
makulatury, nakrętek, baterii. Główna nagroda to udział w wycieczce.
Przypadnie ona najbardziej zaangażowanej klasie w w/w akcję.
2 kwietnia Zakład
Utylizacji Odpadów odebrał odpady zgromadzone przez uczniów naszego
Ośrodka. Najwięcej zebrała ich klasa II a gimnazjum oraz klasa II
kaletnik ze szkoły zawodowej.
Uczniowie klas
realizujących program, wyszukiwali na lekcjach informatyki wiadomości na
temat działania w naszym regionie zakładów utylizacji odpadów oraz ich
roli w życiu Elbląga.
W kwietniu:
Zaplanowana wycieczka do Oczyszczalni Ścieków
odbyła się 4 kwietnia 2012 r. Pod opieką pań: Izabeli Leszner-
Szatkowskiej, Danuty Kaszczuk i Wiesławy Palkowskiej
22- osobowa grupa młodzieży realizującej projekt
zwiedzała wyżej wymieniony zakład. Pracownik Oczyszczalni zapoznał
uczniów z trudną i odpowiedzialną pracą związaną z uzdatnianiem ścieków.
Młodzież zobaczyła różnorodne urządzenia oraz baseny, w których
przebiegają kolejne etapy oczyszczania. W szkole uczniowie obejrzeli
filmy: „ Skąd się bierze woda w kranie” i „Woda, ścieki”. Projekcja
filmów zakończyła się dyskusją.
13 kwietnia uczniowie naszej placówki
przystąpili do „Wiosennego Sprzątania Warmii i Mazur 2012”. Tegoroczna
akcja przebiegała pod hasłem „Sprzątam, segreguję, szanuję”. Głównymi
organizatorami przygotowań były klasy III b gimnazjum i II kaletnik ze
szkoły zawodowej. Sporządzono tablice informacyjne z harmonogramem
działań związanych z akcją trwającą od 1 – 30 kwietnia. Jednym z
przedsięwzięć było uprzątnięcie terenu wokół budynku, a w szczególności
szkolnego ogródka.
Na lekcji języka niemieckiego uczniowie zajęli się
dwoma problemami: „Odpady to jedynie niewykorzystane zasoby, czyli …
drugie życie śmieci” oraz „Czy na ponownym wykorzystaniu odpadów można
zarobić?”. Podczas realizacji tych zadań młodzież wyszukiwała nietypowe
przykłady na wykorzystanie odpadów.
Od 16- 20 kwietnia uczniowie gimnazjum
i ZSZ przebywali w Ośrodku Edukacji Ekologicznej w Piaskach. 17-osobowa
grupa pod opieką wychowawczyń: Danuty Kaszczuk i Moniki Lewandowskiej
poznawała tajniki przyrody Mierzei Wiślanej oraz Zalewu Wiślanego.
Młodzież nie tylko podziwiała piękno środowiska, ale także brała
odpowiedzialność za jego stan codziennie segregując odpady.
25 kwietnia skończyła się XVI edycja konkursu na
selektywną zbiórkę odpadów. 30 kwietnia surowce wtórne zostaną
odebrane przez Zakład Utylizacji Odpadów. W konkursie uczestniczyła cała
szkoła. Nad jego przebiegiem czuwali uczniowie realizujący projekt
„Segregacja i selektywna zbiórka odpadów, recykling” oraz ekozespół pani
Danuty Kaszczuk.
Związku ze zbliżającym się
podsumowaniem projektu, na bieżąco gromadzone są materiały do gazetki
„Szkolny poradnik selektywnej zbiórki odpadów”, przygotowywane są
zaproszenia dla gości z Departamentu Gospodarki Komunalnej i Ochrony
Środowiska – pani Bożeny Warzechy- kierownik Referatu Ochrony
Środowiska, która jest sponsorem nagród książkowych dla najbardziej
zaangażowanych uczniów w projekcie oraz pani Teresy Olewnik- inspektora
do spraw edukacji ekologicznej, rybactwa i rolnictwa. Dla wszystkich
uczestników projektu przygotowywane są zaświadczenia o uczestnictwie.
Uczniowie na godzinach wychowawczych wykonali gry
planszowe z surowców wtórnych, które będą wykorzystane na podsumowaniu
projektu zaplanowanego na 18 maja 2012 r.
Ukoronowaniem całego przedsięwzięcia
będzie wycieczka do Leśnego Arboretum w Kudypach oraz Muzeum Budownictwa
Ludowego- Skansen w Olsztynku. Wyjazd dofinansowuje Wojewódzki Fundusz
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie. Podczas wycieczki
młodzież zwróci szczególną uwagę na to, co się dzieje z odpadami
biologicznymi w skansenie oraz będzie podziwiać piękno przyrody w
arboretum.
Podsumowanie projektu „Segregacja i selektywna zbiórka
odpadów, recykling."
Dnia 18 maja 2012 r. odbyło się podsumowanie projektu „Segregacja i
selektywna zbiórka
odpadów, recykling." Na prezentację przybyli goście: dyrekcja
SOSW NR1, pracownica Departamentu Gospodarki Komunalnej i Ochrony
Środowiska pani inspektor Teresa Olewnik, rodzice oraz uczniowie kl. I
kucharz ZSZ.
Młodzież z
klasy III b gim. i II kaletnik, w ciągu czterech miesięcy realizacji
projektu, zaktywizowała środowisko szkolne podejmując liczne działania
na rzecz Ziemi. Ich celem była popularyzacja wiedzy na temat selektywnej
zbiórki odpadów i ich racjonalnego zagospodarowania, jak również
zapobieganie powstawaniu nadmiernej ilości odpadów.
Uczniowie
zaprezentowali swoje działania i efekty pracy związane z realizacją
projektu. Przedstawili plansze, plakaty i znaki ekologiczne.
Zademonstrowali gry planszowe wykonane z materiałów odpadowych oraz
skrzynię skarbów, w której zostały zgromadzone informacje o nietypowym
wykorzystaniu odpadów. Gazetkę „Szkolny poradnik selektywnej zbiórki
odpadów” uroczyście przekazano na ręce pani inspektor Teresy Olewnik.
Spotkanie przebiegło w miłej i serdecznej atmosferze. Na
zakończenie wszyscy obejrzeli film pt. „Gagatki – odpatki”. Pani
inspektor Teresa Olewnik i pani wicedyrektor Grażyna Jędrzejczak
podziękowały za zaproszenie na bardzo ciekawą prezentację.
Tego samego dnia w Zespole Szkół Nr 2 w Elblągu przy ulicy
Wyżynnej odbył się finał XVI edycji „Konkursu na selektywną zbiórkę
odpadów”. Nasza szkoła po raz pierwszy otrzymała wyróżnienie i nagrodę
pieniężną w wysokości 600 złotych. Na pewno jest to zasługa uczniów
realizujących w/w projekt.
|