[Rok
2007/2008] [Rok 2008/2009]
[Rok 2009/2010]
[Rok 2010/2011]
[Rok 2011/2012]
[Rok 2012/2013]
[Rok 2013/2014]
[Rok 2014/2015]
Osoby odpowiedzialne za projekt:
Danuta Kaszczuk
--- Rok szkolny 2010/2011 ---
Szczegółowy opis
działań z uwzględnieniem osób, instytucji zaangażowanych w realizację i
prezentację projektu „Szkoła Pełna Energii”
Klasy drugie gimnazjum SOSW nr 1 realizowały projekt w obszarze
tematycznym –Promocja alternatywnych źródeł energii pod hasłem „Z
energią odnawialną za pan brat, z nią uratuję świat”.
W projekcie uczestniczyło 24 uczniów i 10 nauczycieli. Zadania i próby
ćwiczeniowe, dotyczące problematyki oszczędzania energii i promowania
jej odnawialnych źródeł, były realizowane od listopada 2010r. do 21
marca 2011r. w toku zajęć dydaktycznych następujących przedmiotów:
biologia, geografia, ekologia, ekozespół, chemia, historia, język
polski, język niemiecki, wychowanie do życia w rodzinie, informatyka,
matematyka fizyka. Uczniowie wraz z nauczycielami realizowali tematy
skoncentrowane wokół zagadnień, dotyczących energii i jej racjonalnego
zużytkowania. Analizowano funkcjonowanie możliwych, dostępnych źródeł
energii odnawialnej. Uwagę uczniów skupiono wokół następujących
problemów:
1. Co mogłoby zmniejszyć zużycie energii w moim domu, w ramach
energetycznego programu oszczędzania?
2. Jak wyglądałby jeden dzień bez energii?
3. Jaki jest poziom świadomości uczniów, nauczycieli i rodziców na temat
potrzeby ograniczenia zużycia energii oraz źródeł energii odnawialnej?
4. Co należy uczynić, aby zwiększyć wykorzystanie energii odnawialnej?
Głównym celem projektu było zapoznanie uczniów z zasadami
racjonalnego gospodarowania energią. Na przestrzeni pięciu miesięcy
uczniowie podejmowali różnorodne formy i metody pracy, aby
wieloaspektowo zgłębić problem, będący przedmiotem empirycznych
rozważań. Wśród kolejnych przedsięwzięć wymienić należy m. in.:
-
wykonanie albumów, plakatów, ilustracji w ramach ekspresji plastycznej,
która skutecznie przemawia do naszej wyobraźni;
-
uzupełnianie kart pracy dotyczących wiedzy na temat energii;
-
opracowanie i analiza, z pomocą nauczycieli, ankiet i kart badawczych
ilustrujących codzienne zużycie prądu, z jednoczesnym ustaleniem
zapotrzebowania na energię w skali miesiąca czy roku;
-
poddawanie zdobytych danych wnikliwej analizie matematycznej i tworzenie
na tej podstawie zapisu graficznego w formie diagramów: słupkowego,
kołowego i pierścieniowego;
-ustalenie procentowego zakresu wiedzy ankietowanych na temat energii
odnawialnej.
Powyższe metody badawcze sprzyjały korelacji wiedzy z zakresu:
matematyki, fizyki, biologii i ekologii. Przed przystąpieniem do
realizacji projektu przygotowano materiały ćwiczeniowe i tablice
informacyjne, które sukcesywnie uzupełniano.
PREZENTACJA PROJEKTU EKOLOGICZNEGO PODCZAS FESTIWALU NAUKI PODSUMOWUJĄCA
PROJEKT „SZKOŁA PEŁNA ENERGII”
Projekt edukacyjny wyzwolił w uczniach motywację do szerszego poznania
zagadnienia związanego z oszczędzaniem energii. Prezentacja projektu
odbyła się w pierwszym dniu wiosny na Festiwalu Nauki - „Oszczędzamy
energię i promujemy jej odnawialne źródła”. Spotkanie rozpoczęto pokazem
multimedialnym klas drugich gimnazjum. Wśród zaproszonych gości nie
mogło zabraknąć rodziców i dyrekcji szkoły oraz uczniów klas pierwszych
gimnazjum. Zaprezentowano szereg podjętych działań, zmierzających do
realizacji projektu pn.„Szkoła pełna energii”. Podsumowaniem prezentacji
była wystawa indywidualnych oraz grupowych prac uczniów (albumy,
plakaty, inne wytwory). Omówienie treści, stanowiących przedmiot
prezentacji, sprzyjało formułowaniu konstruktywnych wniosków, w czym
aktywnie uczestniczyli podopieczni oraz ich rodzice. Jak na lekcji
„równym frontem” zgodnie ustalono, że oszczędzanie energii warunkuje
bezpieczną przyszłość gospodarki, środowiska i człowieka, czyli nas
samych.
Formuła prezentacji projektu w szkole
Praca uczniów nad realizacją projektu
(pokaz multimedialny prezentowany rodzicom, dyrekcji i uczniom klas
pierwszych)
Ziemia widziana nocą z kosmosu jest piękna. Ile energii potrzeba, by
oświetlić miasta, ulice, domy? Na jak długo wystarczy nieodnawialnych
źródeł energii? Co możemy zrobić, by ratować środowisko naturalne i
oszczędzać energię?
Odpowiedzi na te i inne pytania poszukiwaliśmy od listopada do marca.
Celem projektu było
zapoznanie uczniów z zasadami racjonalnego gospodarowania energią w
powiązaniu z takimi sferami, jak:
–
świadoma konsumpcja,
–
zrównoważony transport,
–
wykorzystanie odnawialnych źródeł energii.
Praca przebiegała w czterech
grupach.
Na wielu przedmiotach
zdobywaliśmy wiedzę na interesujące nas tematy. Były to: godzina
wychowawcza, biologia, geografia, ekologia, ekozespół, język niemiecki,
wiedza o społeczeństwie, matematyka, język polski, historia, fizyka,
chemia, informatyka.
Każda grupa skupiała się na
wybranym zagadnieniu szczegółowym. Praca nad tymi zagadnieniami wspólnie
przybliżała nas do osiągnięcia celu.
GRUPA I:
Co można poprawić w moim domu,
aby zużywać mniej energii?
GRUPA II:
Jak wyglądałby jeden dzień bez
energii?
GRUPA III:
Co można zrobić, aby zwiększyć wykorzystanie energii odnawialnej?
GRUPA IV:
Jaki jest poziom świadomości uczniów, nauczycieli i rodziców na temat
energii odnawialnej?
Nasza praca:
Gazetki ścienne informowały o
założeniach projektu oraz o bieżących postępach w pracy.
Praca nad projektem wymagała dużo
wysiłku, czasu i zaangażowania.
Wytworem naszej pracy były:
•
plakaty-
informowały, że czas płynie nieubłaganie, więc, jeśli chcemy cieszyć się
środowiskiem naturalnym, musimy się spieszyć. Wyłączajmy z kontaktu
urządzenia, które nie są używane, pojazdy mechaniczne zastępujmy np.
rowerem. W ten sposób zmniejszamy zużycie energii.
Na
zajęciach z chemii wykonaliśmy plakaty dotyczące energii atomowej
(szanse i zagrożenia dla ludzkości). Dowiedzieliśmy się, że energia
atomowa to wiele szans, ale też wiele zagrożeń. Jedna z korzyści to
oszczędność paliwa wykorzystywanego do produkcji energii, a co za tym
idzie oszczędność zasobów oraz ograniczenie emisji zanieczyszczeń.
Na
zajęciach z ekologii odbyła się debata. Zebraliśmy argumenty, które
przemawiają za wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii.
Na
zajęciach z języka niemieckiego w toku dyskusji dowiedliśmy, że ochrona
środowiska i klimatu, oszczędzanie energii oraz pozyskiwanie nowych
źródeł energii to tematy bardzo żywotne w Niemczech. Dowiedzieliśmy się,
że Niemcy zajmują drugie, po USA, miejsce w produkcji energii wiatrowej.
Z Niemiec pochodzi również, niemalże co trzecie, ogniwo słoneczne.
Niemcy wiedzą także, że sektor energii odnawialnych daje nowe miejsca
pracy i potrafią ten fakt skutecznie wykorzystać. Rozmawialiśmy o tym,
jak wygląda nasz dzień, dzieliliśmy się naszymi pomysłami na spędzanie
czasu wolnego. Doszliśmy do wniosku, że niektóre czynności wykonujemy
bez użycia prądu, np. gramy w piłkę czy uczestniczymy w spotkaniach z
przyjaciółmi. Są też takie formy aktywności, do których prąd jest
niezbędny, np. gra na komputerze, oglądanie telewizji czy też słuchanie
muzyki. Energia jednocześnie ułatwia i uatrakcyjnia naszą codzienność.
Próbowaliśmy wyobrazić sobie, jak wyglądałby dzień bez energii. Okazało
się, że życie byłoby o wiele trudniejsze, ponieważ bez prądu nie
działają domowe urządzenia elektryczne, ulice miast są nieoświetlone, a
w szpitalach nie działa sprzęt ratujący życie. Znaleźliśmy jednak
również pozytywne strony braku prądu: nie istnieje przestępczość
internetowa, a my więcej rozmawiamy z innymi ludźmi.
Na
lekcji matematyki odbyło się podsumowanie wyników ankiety dotyczącej
energii odnawialnej. Każda odpowiedź do pytań zawartych w
kwestionariuszu została zilustrowana za pomocą diagramu. W pracy tej
analizowaliśmy karty badawcze zużycia prądu w naszych domach oraz
sprawdzaliśmy, jaka jest świadomość uczniów i rodziców na temat energii
odnawialnej. Wyniki naszych badań analizowaliśmy matematycznie, a
następnie prezentowaliśmy w formie diagramów słupkowych, kołowych i
pierścieniowych.
Wykorzystując wiadomości zdobyte na ekologii i biologii propagujemy za
pomocą plakatów ideę oszczędzania energii. Ustaliliśmy, że dzięki
energii, bez względu na jej formę, nasze życie jest dużo łatwiejsze.
Opisaliśmy, w jaki sposób umiejętnie korzystać z elektrycznych urządzeń
domowych, gdyż dzięki temu oszczędzamy pieniądze, czas oraz siły. Warto
kształtować nowe, energooszczędne wzorce.
W
pracy tej zebraliśmy informacje, w jaki sposób każde ze źródeł wytwarza
energię i wpływa na środowisko. Wiemy już, które źródła produkują
energię odnawialną.
Na
podsumowanie projektu przygotowaliśmy zaproszenia dla gości. Efektami
naszej pracy chcieliśmy podzielić się z dyrekcją szkoły oraz naszymi
rodzicami. Zaproszenia wykonaliśmy własnoręcznie. Każde ozdobione jest
symbolem, który jednoznacznie kojarzy się z pojęciem energii.
•
albumy
– zebraliśmy najważniejsze informacje dotyczące wykorzystania
odnawialnego źródła energii, jakim jest słońce. Próbowaliśmy dowiedzieć
się, czy z kolektorów słonecznych można korzystać w niepogodę i czy jest
to opłacalne. Szukaliśmy tych stosowanych w naszym regionie. Zgodnie
ustaliliśmy, że kolektory słoneczne to nasza przyszłość. Zebraliśmy
również różnorodne materiały uporządkowane według użytej energii.
Szczególną uwagę zwróciliśmy na źródła energii odnawialnej tj. energię
słoneczną, wiatrową i wodną.
•
kolaże
•
broszury
•
karty pracy
Ocena efektywności zrealizowanego projektu – wnioski:
1)
W sytuacji niepokojącego stanu wyczerpywania się źródeł nieodnawialnych,
należy racjonalnie gospodarować energią. Wskazana jest oszczędność
zużycia na co dzień oraz promowanie idei wykorzystania ekologicznych
źródeł energii, jakimi są: energia słoneczna, wiatrowa, wodna.
2)
Oszczędzanie energii powinno towarzyszyć wszystkim dziedzinom życia(
konsumpcja dostępnych dóbr, transport zużycia energii elektrycznej czy
cieplnej, przemysł, gospodarstwo domowe).
3) Konieczne jest propagowanie idei odnawialnych źródeł energii oraz
wskazywanie korzyści, będących efektem oszczędzania energii, drogą
edukowania uczniów i ich rodziców.
Opracowała:
Danuta Kaszczuk
NASZ UDZIAŁ W TARGACH ENERGETYCZNYCH
Dnia 18. kwietnia 2011 roku uczniowie klas II
gimnazjum wraz z wychowawcami: Danutą Kaszczuk i Tamarą Lorentsen
uczestniczyli w „Targach energetycznych” pod hasłem „Zielona Moc” w
Centrum Spotkań Europejskich „Światowid”.
Młodzież zagospodarowała stanowisko promujące
SOSW nr 1, ozdabiając je wykonanymi wcześniej plakatami, zdjęciami,
tablicami informacyjnymi na temat zrealizowanego projektu pn. „Szkoła
pełna energii”. W miejscu prezentacji wspólnych osiągnięć zgromadzono
wytwory pracy uczniów, krzyżówki i ankiety z myślą o odwiedzających
targi, pragnących aktywnie włączyć się w propagowanie idei projektu.
Uczniowie chętnie dzielili się wiedzą, dotyczącą wykorzystania źródeł
energii odnawialnej oraz prezentowali efekty twórczej pracy w formie
zdjęć, wykresów i albumów.
Miłym akcentem spotkania był moment wręczania
atrakcyjnych upominków poszczególnym zespołom.
Odpowiedzialne:
D. Kaszczuk
T. Lorentsen
„Festiwal Nauki” pn. „ Oszczędzamy energię i promujemy jej
odnawialne źródła”
Dnia
21 marca 2011 roku w SOSW nr1 w Elblągu odbył się „Festiwal Nauki”
pn.
„Oszczędzamy energię i promujemy jej odnawialne źródła”. W projekcie
uczestniczyło 122 uczniów i 16 nauczycieli. Zadania i próby ćwiczeniowe,
dotyczące problematyki oszczędzania energii i promowania jej
odnawialnych źródeł, były realizowane od listopada 2010 r. do 21 marca
2011r. w toku zajęć dydaktycznych następujących przedmiotów: biologia,
geografia, ekologia, ekozespół, chemia, historia, język polski, język
niemiecki, wychowanie do życia w rodzinie, informatyka, matematyka
fizyka. Uczniowie wraz z nauczycielami realizowali tematy skoncentrowane
wokół zagadnień, dotyczących energii i jej racjonalnego zużytkowania.
Analizowano funkcjonowanie możliwych, dostępnych źródeł energii
odnawialnej. Uwagę uczniów skupiono wokół następujących problemów:
1.
Co mogłoby
zmniejszyć zużycie energii w moim domu, w ramach energetycznego
programu oszczędzania?
2.
Jak wyglądałby
jeden dzień bez energii?
3.
Jaki jest poziom
świadomości uczniów, nauczycieli i rodziców na temat potrzeby
ograniczenia zużycia energii oraz źródeł energii odnawialnej?
4.
Co należy
uczynić, aby zwiększyć wykorzystanie energii odnawialnej?
Głównym celem projektu było zapoznanie uczniów z zasadami racjonalnego
gospodarowania energią. Na przestrzeni pięciu miesięcy uczniowie
podejmowali różnorodne formy i metody pracy, aby wieloaspektowo zgłębić
problem, będący przedmiotem empirycznych rozważań. Wśród kolejnych
przedsięwzięć wymienić należy m. in.:
-
wykonanie albumów, plakatów, ilustracji w ramach ekspresji plastycznej,
która skutecznie przemawia do naszej wyobraźni;
-
uzupełnianie kart pracy dotyczących wiedzy na temat energii;
-
opracowanie i analiza, z pomocą nauczycieli, ankiet i kart badawczych
ilustrujących codzienne zużycie prądu, z jednoczesnym ustaleniem
zapotrzebowania na energię w skali miesiąca czy roku;
-
poddawanie zdobytych danych wnikliwej analizie matematycznej i tworzenie
na tej podstawie zapisu graficznego w formie diagramów: słupkowego,
kołowego i pierścieniowego;
-ustalenie procentowego zakresu wiedzy ankietowanych na temat energii
odnawialnej.
Powyższe metody badawcze sprzyjały korelacji wiedzy z zakresu:
matematyki, fizyki, biologii i ekologii. Przed przystąpieniem do
realizacji projektu przygotowano materiały ćwiczeniowe i tablice
informacyjne, które sukcesywnie uzupełniano.
W pierwszym dniu wiosny uczniowie wraz z nauczycielami opracowali
harmonogram „Festiwalu Nauki”. Przygotowano dziewięć stanowisk pracy i
eksperymentu badawczego. Drogą obserwacji bezpośredniej i
uczestniczącej, w toku zabawy graniczącej z twórczym poznaniem,
uczniowie gimnazjum i szkoły zawodowej pogłębiali, utrwalali,
systematyzowali i promowali wiedzę na temat oszczędzania energii i jej
odnawialnych źródeł.
Spotkanie rozpoczęto pokazem
multimedialnym. Zaprezentowano szereg podjętych działań, zmierzających
do realizacji projektu pn.„Szkoła pełna energii”. Wśród zaproszonych
gości nie mogło zabraknąć: Dyrekcji Ośrodka, rodziców oraz uczniów klas
pierwszych gimnazjum. Podsumowaniem prezentacji była wystawa
indywidualnych oraz grupowych prac uczniów (albumy, plakaty, inne
wytwory). Omówienie treści, stanowiących przedmiot prezentacji,
sprzyjało formułowaniu konstruktywnych wniosków, w czym aktywnie
uczestniczyli podopieczni oraz ich rodzice. Jak na lekcji „równym
frontem” zgodnie ustalono, że oszczędzanie energii warunkuje bezpieczną
przyszłość gospodarki, środowiska i człowieka, czyli nas samych.
Przy drugim stanowisku uczniowie
rozwiązywali zagadki, krzyżówki, rebusy oraz quizy dotyczące
odnawialnych źródeł energii. Starano się wykazać i przekonać, że
oszczędzając energię, oszczędzamy czas, pieniądze i siłę.
Trzecie stanowisko poświęcone
było energii wiatru. Uczniowie poznali działanie elektrowni wiatrowych,
a następnie według wzoru oraz instrukcji, wykonali wiatraki z kart bloku
technicznego. Ten etap twórczego eksperymentowania przybliżył im zasadę
działania elektrowni wiatrowej.
Czwarte stanowisko pozwoliło
poznać różne źródła energii odnawialnej, a więc: słońce-energia
słoneczna, wodę-energia wodna, wiatr-energia wiatrowa. Przygotowano
dziewięć stanowisk komputerowych, przy których młodzież samodzielnie
kojarzyła nazwy źródeł energii z właściwymi obiektami i na tej podstawie
uzupełniała tekst z lukami. Szczególną uwagę skupiono na elektrowniach
odnawialnych, zlokalizowanych w bliskim sąsiedztwie regionu, np.
elektrownia wodna w Pierzchałach.
Piąte stanowisko przebiegało
drogą obserwacji uczestniczącej pod nadzorem nauczyciela. Uczniowie
przeprowadzali doświadczenia, przypominające przebiegiem pracę
elektrowni wodnej. Bezpośredni pokaz pozwolił zaprezentować różne
rodzaje turbin oraz przybliżyć zasadę ich działania. Eksperyment
poprzedzono fragmentem filmu pt. ”Woda”.
Podczas „Festiwalu Nauki”
uświadomiono uczniom również , iż źródłem energii jest także siła.
Przygotowano stanowisko poświęcone trudnej, a przy tym jakże ważnej i
odpowiedzialnej, sztuce udzielania pierwszej pomocy. Uczniowie z Liceum
Hotelarskiego w Elblągu, drogą pokazu i słownego instruktażu, pouczyli
nas:
- jak postępować w przypadku obecności ciał obcych w drogach
oddechowych,
- jak pomóc podczas ataku padaczki,
-jak powinna przebiegać resuscytacja krążeniowo – oddechowa w sytuacji
zagrożenia życia.
Celem uświadomienia uczniom, jaką
rolę odgrywa siła ludzka jako źródło energii, przygotowano zajęcia
szybkościowe oraz stacje siłowe, które cieszyły się wielkim
zainteresowaniem,…zwłaszcza wśród chłopców szczególnie zmęczonych
wytężonym wysiłkiem umysłowym. Zaprezentowano ćwiczenia, które bez trudu
można samodzielnie wykonać w domu, przy użyciu krzeseł i innych mebli.
Zademonstrowano zestaw ćwiczeń kształtujących siłę mięśni ramion, czyli
przysłowiowe „pompki” oraz siłę mięśni ud i pośladków. Zaproponowano
również ćwiczenia w zwisie na drabince oraz ćwiczenia w parach. Drogą
pokazu przekonano uczniów, że energię przetworzoną na siłę można uzyskać
za pomocą pracy mięśni, co nie wymaga żadnych nakładów finansowych.
Aktywny udział uczniów w „Festiwalu Nauki” zakończono projekcją filmów:
„Opowieść o rzeczach”, „Żywnościokilometry”, pozyskanych z Centrum
Edukacji Obywatelskiej. Wiadomości zdobyte podczas filmu stały się
podstawą do dyskusji, wymiany poglądów oraz redagowania twórczych
refleksji na temat oszczędzania energii i promowania jej odnawialnych
źródeł.
Ważnym czynnikiem podsumowującym była debata na temat korzystania z
odnawialnych źródeł energii. Uczniowie mieli okazję wypowiedzieć się,
czy źródła odnawialne przynoszą ludziom korzyści, czy są przyczyną
szkód. Część uczniów opowiedziała się za potrzebą poszerzania źródeł
odnawialnych. Byli wśród nas również i tacy, którzy dopatrzyli się
zagrożeń dla ptaków, środowiska naturalnego i ludzi.
Reasumując,
„Festiwal Nauki” sfinalizowano sformułowaniem wiążących wniosków:
1) W sytuacji
niepokojącego stanu wyczerpywania się źródeł nieodnawialnych, należy
racjonalnie gospodarować energią. Wskazana jest oszczędność zużycia na
co dzień oraz promowanie idei wykorzystania ekologicznych źródeł
energii, jakimi są: energia słoneczna, wiatrowa, wodna.
2) Oszczędzanie
energii powinno towarzyszyć wszystkim dziedzinom życia( konsumpcja
dostępnych dóbr, transport zużycia energii elektrycznej czy cieplnej,
przemysł, gospodarstwo domowe).
3) Konieczne jest propagowanie idei odnawialnych źródeł energii oraz
wskazywanie korzyści, będących efektem oszczędzania energii, drogą
edukowania uczniów i ich rodziców.
Koordynator projektu:
Danuta Kaszczuk
Nauczyciele współrealizujący projekt:
Tamara Lorentsen
Małgorzata Czajkowska
Tomasz Chwoszcz
Dorota Szablewska
Grażyna Dworzyńska
Edyta Pardo
Grażyna Tumanowska
Teresa Jankowska
Danuta Chwała
Artur Baur
Katarzyna Kołakowska
Jan Zgiep
Monika Patecka
„SZKOŁA PEŁNA ENERGII”- ogólnopolski projekt
edukacyjny
SOSW nr 1 uczestniczy w realizacji podstawowych założeń ogólnopolskiego
programu edukacyjnego pn. „Szkoła pełna energii”. Realizowany jest on w
klasach II gimnazjum na wybranych przedmiotach nauczania: geografia,
biologia, ekologia, język polski, fizyka, chemia, informatyka,
matematyka, zajęcia ekozespołów. Koordynatorem projektu jest nauczyciel
geografii- p. Danuta Kaszczuk.
Celem projektu jest zapoznanie uczniów z
zasadami racjonalnego gospodarowania energią.
Ustalono kolejne etapy realizacji projektu:
-
listopad 2010r.- wybór tematu projektu, określenie celów, ustalenie
etapów realizacji;
-
grudzień 2010r.- podział klas na grupy ( powołanie zespołów
roboczych), wybór zagadnień problemowych, ustalenie toku działań,
dobór narzędzi i materiałów pomocniczych;
-
styczeń, luty 2011r.- wykonanie zaplanowanych działań;
-
marzec 2011r.- monitoring projektu i konsultacje przez cały czas
trwania;
-
marzec, kwiecień 2011r.- prezentacja wyników projektu.
Działania służące realizacji projektu
kontynuowano na lekcjach, a skoncentrowane były wokół tematu:
„Odnawialne źródła energii”. Oto szczegółowa problematyka
spotkań:
-Co można zrobić, by zwiększyć wykorzystanie
energii odnawialnej?” (godz. wych.)
- „ Czy w naszym regionie korzysta się z
odnawialnych źródeł energii?”( geografia)
- „ Energia słoneczna, czy można korzystać z
kolektorów w niepogodę?”( fizyka)
- „Co wiemy na temat energii odnawialnej?”( język
polski)
- „ Omówienie przykładów zmian klimatycznych”(
biologia)
Pomocne w realizacji zadań projektu były:
filmy edukacyjne( m. in. „ Wiek głupoty”), pogadanki tematyczne,
literatura- najnowsze publikacje i artykuły w prasie, ankieta, plakaty
( m. in. „Co należy zmienić w domu, aby oszczędzać
więcej energii?”), albumy itp.
Koordynator:
D. Kaszczuk
Współpracujący:
P. Banach
A. Baur
M. Czajkowska
A. Jankowska
E. Pardo
G. Tumanowska
D. Chwała
|