INTEGRACJA SENSORYCZNA
Zaburzenia
przetwarzania sensorycznego to brak umiejętności wykorzystywania
informacji otrzymywanych przez zmysły w celu płynnego, codziennego
funkcjonowania. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego obejmują trzy
główne kategorie (zaburzenie modulacji sensorycznej, zaburzenie
dyskryminacji sensorycznej i zaburzenie motoryczne o podstawie
sensorycznej). Do zaburzeń przetwarzania sensorycznego dochodzi w
centralnym układzie nerwowym, którym kieruje mózg. Jeśli przetwarzanie
przebiega nieprawidłowo, wówczas mózg nie jest w stanie spełnić swojej
funkcji, którą jest organizacja informacji sensorycznych.
Problemy z modulacją
sensoryczną
dotyczą tego, w jaki sposób dziecko reguluje swoje reakcje na wrażenia.
Problemy z
dyskryminacją sensoryczną
przejawiają się trudnościami, jakie napotyka dziecko w rozróżnianiu
docierających do nich wrażeń.
Problemy motoryczne o
podłożu sensorycznym
ujawniają, jak dziwne pozycje może przyjmować dziecko, jakie trudności
może mieć z zaplanowaniem i opracowaniem działania oraz z organizacją i
sposobem poruszania własnym ciałem.
METODA WARNKE
We wrześniu 2013 r.
otwarto w naszym Ośrodku gabinet audio – psycho- lingwistyczny, w
którym prowadzi się terapię indywidualną dzieci mających trudności w
czytaniu. Trudności spowodowane zaburzeniami przetwarzania dźwiękowego
wymagają pracy metodami Warnke i Tomatis.
W pracy
metodą Warnke wykorzystuje się specjalistyczne urządzenia
Brain-Boy Universal Professional. To urządzenia diagnostyczno
– treningowe przetwarzania i spostrzegania centralnego – procesów
zachodzących w ludzkim mózgu. Procesy te muszą przebiegać szybko i
dokładnie, aby było możliwe precyzyjne przetwarzanie zdań i szybka
reakcja na usłyszane treści. Im lepiej wyćwiczony jest mózg w swojej
pracy, tym zrozumienie treści będzie szybsze i łatwiejsze. Poprawi się
tempo i technika czytania.
Dodatkowo
gabinet został wyposażony w zestaw do testu przesiewowego umiejętności
dalekiego widzenia przestrzennego, drążek do balansowania ćwiczący
koordynację wzrokowo – ruchową, a także Stereotest Langa II do badania
umiejętności widzenia stereoskopowego u dzieci i małych dzieci.
Fundatorem sprzętu jest
Lions Club Truso Elbląg.
Terapeutkami uprawnionymi do pracy metodą Warnke są:
- mgr Danuta Maroszek
- mgr Anna Bełza
STYMULACJA POLISENSORYCZNA
„Poranny krąg” można określić jako
stymulację polisensoryczną, czyli wielozmysłową, według pór roku.
Obejmuje swym zasięgiem wszystkie zmysły człowieka, a więc zmysły
„bliskie”, tj.: smak, węch, dotyk oraz „dalekie”, tj.: wzrok, słuch.
Celem zajęć jest spotkanie terapeuty i dziecka oraz dzieci ze sobą
nawzajem, oparte na budowaniu zaufania i poczucia bezpieczeństwa.
Podstawą tworzenia programu „porannego kręgu” jest świat przyrody. Jest
on źródłem podstawowych symboli: żywiołów, barw, zapachów, smaków,
wrażeń dotykowych i termicznych.
BIOFEEDBACK
RSA Biofeedback - to
skuteczna metoda terapeutyczno – treningowa polegająca na wypracowaniu
oddychania przeponowo - relaksacyjnego z wykorzystaniem, jako sygnału
sprzężenia zwrotnego, zmian parametrów RSA (respiratory sinus arrytmia),
czyli różnicy między pulsem na wdechu i wydechu. Regulacja oddechu z
pracą serca wpływa pozytywnie na zdrowie i kondycję oraz stabilizuje
stan emocjonalny.
Trening EEG Biofeedback
polega na uczeniu się samodzielnej regulacji wybranych fal mózgowych.
Podczas treningu zwiększa się generację fal, których jest za mało i
jednocześnie hamuje się fale niepotrzebne, których jest zbyt dużo.
Efektem treningu jest: lepsza koncentracja uwagi i pamięć, wzrost
kreatywności, szybsze uczenie się, większa odporność na stres, poprawa
samopoczucia, zahamowanie lęków, tremy oraz lepsza integracja umysłu i
ciała.
TERAPIA RĘKI
Terapia ręki to zajęcia przeznaczone dla dzieci, które nie potrafią
wykonywać prawidłowo czynności przy użyciu dłoni; nie potrafią
kontrolować ruchów rąk, a także dla dzieci, które mają obniżone bądź
podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej i obręczy
barkowej. Zajęcia terapeutyczne poprawiają sprawność małej motoryki,
uczą również koncentracji, poprawiają chwyt dziecka, wspomagają
utrzymywanie prawidłowej postawy, poprawiają percepcję wzrokową, a także
ogólną sprawność ruchową. Precyzyjne
ruchy rąk należą do najbardziej skomplikowanych ruchów. Od rozwoju
motoryki małej zależny jest pomyślny rozwój umiejętności samoobsługi,
rysowania, pisania i artykulacji, a także szeroko pojętej komunikacji.
KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA I WSPOMAGAJĄCA
Wspomagające i
alternatywne sposoby porozumiewania się to systemy komunikacji
zastępczej. Stosowane są w przypadku osób niezdolnych do komunikacji z
użyciem mowy werbalnej lub tych, których mowa nie jest w pełni
zrozumiała.
Również pewna grupa
naszych uczniów nie jest w stanie w pełni opanować mowy. Dlatego w
Ośrodku wykorzystuje się wybrane systemy komunikacji alternatywnej:
-
graficzne – Piktogramy i PCS,
-
manualne – gesty z systemu
Makaton.
Zastosowanie takich
środków w komunikacji ma dwojaki cel:
-
wzmocnić i uzupełnić mowę,
-
gwarantować zastępczy sposób
porozumiewania się.
Komunikacja
alternatywna i wspomagająca pozwala dzieciom uporządkować ich świat.
PSC-y wykorzystywane są do strukturalizacji czasu (przebiegu zajęć) oraz
przestrzeni (oznaczenie pomieszczeń w szkole oraz przestrzeni).
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
Dotyczą
kształtowania prawidłowej mowy, czyli dbanie o jej prawidłowy i jak
najlepszy rozwój oraz doskonalenie mowy już ukształtowanej, usuwanie wad
wymowy, nauczanie mowy, usuwanie zaburzeń głosu.
Zajęciami logopedycznymi
objęci są uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum.
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
I DYDAKTYCZNO - WYRÓWNAWCZE
Przeznaczone
są dla uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi zarówno w szkole
podstawowej i w gimnazjum.
Nauczyciele
terapeuci:
-
opracowują programy
do potrzeb konkretnych dzieci, do ich indywidualnych możliwości rozwojowych,
-
dostosowują metody
pracy do indywidualnych możliwości poznawczych dzieci,
-
dbają o to, aby
zadania i wymagania stawiane każdemu dziecku mieściły się w strefie jego
najbliższego rozwoju,
-
wiedzą, że w centrum
zajęć jest konkretny uczeń, a ich celem jest korekta jego rozwoju,
-
korygują trudności w
nauce, a w szczególności doskonalą techniki czytania, pisania i liczenia,
-
współpracują z
nauczycielami i młodzieżą w zakresie korekty niepożądanych zachowań.
GIMNASTYKA KOREKCYJNA
Objęci są nią
uczniowie z "klas życia", szkoły podstawowej i gimnazjum (na zdjęciu).
Ma ona na celu przede wszystkim:
-
wzmocnienie naturalnego gorsetu
mięśniowego naszych uczniów,
-
korygowanie zaburzeń statyki
ciała oraz przeciwdziałanie ich pogłębianiu się,
-
wyrównywanie zaburzeń w rozwoju
motorycznym,
-
wyrabianie nawyku prawidłowej
postawy ciała,
-
podniesienie ogólnej sprawności
fizycznej, poprawa ruchomości stawów oraz doskonalenie ćwiczeń
ogólnorozwojowych oddechowych.
ZAJĘCIA HIPOTERAPII
Prowadzona
jest w naszym Ośrodku od kilku lat. Zajęcia odbywały się w Gospodarstwie
Agroturystycznym w Piastowie oraz w Stadninie Koni w Pagórkach. Obecnie
hipoterapią objętych jest ok. 30 dzieci, a zajęcia odbywają się w
Gospodarstwie Agroturystycznym w Wilkowie. Dzięki tym zajęciom mamy w
naszej szkole prawdziwych dżokejów., którzy prezentują swoje
umiejętności na Zawodach Konnych i Olimpiadach Specjalnych.
ZAJĘCIA
KYNOTERAPII (DOGOTERAPIA)
Kynoterapia ma także kilkuletnią tradycję w naszej szkole. Obecnie psimi
terapeutami są 2 suczki – Sabi (Sabrina Spartańska Osada - Berneński
Pies Pasterski) oraz Negra (Nayla Red Pond FCI - Labrador Retriever ).
Zajęciami objęte jest 5 klas oraz wszyscy podopieczni Domu Pomocy
Społecznej przy ul. Kasprzaka w Elblągu. Staramy się, aby z roku na rok
zwiększać liczbę godzin zajęć ze zwierzętami, tak aby objąć nimi coraz
większą grupę dzieci.
Zajęcia
kynoterapii prowadzone są według standardów Polskiego Towarzystwa
Kynoterapeutycznego.
Więcej
zdjęć z zajęć i różnych imprez można obejrzeć na stronie prowadzonej
przez nasze nauczycielki Annę Hatle i Joannę Kijowską-Lasek
http://psydzieciom.elblag.pl
ZAJĘCIA Z PŁYWANIA
Odbywają się na pływalni MOSiR-u w Elblągu przy ulicy
Robotniczej. Prowadzone są przez instruktorów pływania i nauczycieli
wychowania fizycznego naszego Ośrodka.
Pływaniem objętych jest szesnastu uczniów z klasy VI szkoły podstawowej,
11 uczniów z klasy II gimnazjum zespołu edukacyjno-terapeutycznego oraz
9 uczniów z klasy V zespołu edukacyjno- terapeutycznego.
ZAJĘCIA REWALIDACYJNE
Z WYKORZYSTANIEM TECHNIKI KOMPUTEROWEJ
Zajęcia odbywają się w pracowni komputerowej naszego Ośrodka.
Są nimi objęci uczniowie z zespołów edukacyjno-terapeutycznych. Prowadzone są w grupach 2-3 osobowych.
W naszym ośrodku odbywaj się także zajęcia ruchu rozwijającego Weroniki
Sherbourne.
|