Świetlica spełnia ważną funkcję w
realizacji zadań opiekuńczo -wychowawczych szkoły i jest jej
integralną częścią. Jako wewnątrzszkolny organ wspomaga i
uzupełnia pracę szkoły we wszystkich obszarach i płaszczyznach
podejmowanych przedsięwzięć.
W roku szkolnym 2014/2015 działaniami
opiekuńczo – wychowawczymi
świetlicy objęto 91 uczniów z orzeczeniami o upośledzeniu w
stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym.
Działania świetlicy kompleksowo i
wszechstronnie uzupełniają i wspomagają pracę Ośrodka. Wymienić
tu należy edukację, rozumianą jako usprawnianie funkcji
orientacyjno- poznawczych, pogłębianie wiadomości uczniów na
temat otaczającej rzeczywistości społeczno-przyrodniczej, jak
również zgłębianie wiedzy o świecie
i sobie samym.
Rewalidacyjny charakter wpływu
świetlicy na funkcjonowanie dziecka polega na tym, że wspomaga
ona rozwój odpowiednich obszarów kompensacyjnych, motywuje do
uczenia się, wielostronnie aktywizuje, a nade wszystko, sprzyja
wywołaniu przeżyć pozytywnie oddziałujących wychowawczo. Jest to
również miejsce relaksu i odpoczynku, tak bardzo wskazanego po
wytężonej pracy umysłowej, zwłaszcza u naszych podopiecznych.
Udział w rządowym programie „Radosna
Szkoła” pozwolił dostosować pomieszczenie świetlicy do potrzeb
najmłodszych uczniów placówki. Respektując ich ograniczone
możliwości psychofizyczne, doposażono salę świetlicy w miękkie
siedziska, poduchy, bujaki oraz adekwatne do wieku i możliwości,
gry i zabawy edukacyjne.
W toku zajęć świetlicowych
podejmowane są różnorodne formy pracy, m.in.: zajęcia
rekreacyjno - ruchowe, dydaktyczne, plastyczno - techniczne,
muzyczne oraz inne- podyktowane sytuacją bieżącą i
uwzględniające indywidualne potrzeby dziecka.
Cennym walorem wychowawczym jest
również możliwość aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły poprzez
udział podopiecznych w konkursach oraz imprezach
okolicznościowych zainicjowanych przez świetlicę.
Świetlica realizuje programy: ARR
„Szklanka mleka” oraz „Owoce i warzywa”. Ich celem jest
wyrabianie wśród dzieci i młodzieży pożądanych nawyków
żywieniowych poprzez promowanie spożycia mleka oraz świeżych
owoców i warzyw.
Wykwalifikowana kadra pedagogiczna
dużo uwagi poświęca kształtowaniu umiejętności współżycia i
współdziałania w grupie rówieśniczej. Przedmiotem permanentnych
starań jest wdrażanie uczniów do przestrzegania przyjętych
zasad, obowiązującego regulaminu, wyrażania własnych potrzeb i
uczuć w formie zachowań aprobowanych społecznie, a zarazem
dostrzegania i poszanowania ich u innych.
Ćwiczenia samoobsługowe oraz
sytuacje, sprzyjające ogólnemu usprawnianiu i usamodzielnianiu,
są przedmiotem wielkiej troski, z uwagi na konieczność
przysposabiania dzieci do bezpiecznego wejścia w dorosłość.
Bogato wyposażona świetlica
przyciąga wzrok ciepłą, przyjazną dziecku, kolorystyką i
przemyślaną aranżacją wnętrza. W powiązaniu z atrakcyjną ofertą
szerokiego wachlarza zajęć, sprzyja twórczej nauce poprzez
zabawę oraz zaspokajaniu podstawowych potrzeb uczniów:
bezpieczeństwa, przynależności do grupy, uznania, w ramach
ciekawie wypełnionego czasu wolnego.