[Rok
2007/2008] [Rok 2008/2009]
[Rok 2009/2010]
[Rok 2010/2011]
[Rok 2011/2012]
[Rok 2012/2013]
[Rok 2013/2014]
[Rok 2014/2015]
Osoby odpowiedzialne za projekt: Danuta Kaszczuk,
Edyta Pardo, Jakub
Hryniewicz
--- Rok szkolny 2012/2013 ---
PREZENTACJA PROJEKTU EKOLOGICZNEGO
pn. „ Woda, niezwykły dar…”
Dnia 9 maja nastąpiło podsumowanie projektu
ekologicznego poświęconego wodzie. Wśród zaproszonych gości byli, obok
Dyrekcji Ośrodka, przedstawiciele Departamentu Gospodarki Komunalnej i
Ochrony Środowiska: panie: T. Olewnik i E. Wolińska, pracownik
Biblioteki Elbląskiej im. C. Norwida - B. Chudon oraz rodzice uczniów
klas I i starsi koledzy z kl. III a wraz z nauczycielami: p. I. Leszner-
Szatkowską, p. E. Pojawą.
Drogą prezentacji multimedialnej zapoznano z
realizacją działań wynikających z przystąpienia uczniów do projektu.
Przybliżono przebieg kolejnych etapów i przedsięwzięć programowych
kontynuowanych na przestrzeni trzech miesięcy: II- V 2013r.
Spotkanie angażowało społeczność uczniowską
klas I gimnazjum, sprzyjając integracji oraz promocji wspólnych
osiągnięć na forum.
Koordynator:
D. Kaszczuk
E. Pardo
J. Hryniewicz
PROJEKT EKOLOGICZNY pn. „ Woda, niezwykły
dar …”
Przed nami kolejne
wyzwanie proekologiczne, tym razem skoncentrowane wokół tematu wody.
Towarzyszyć nam będą pytania klucze.
- Co zrobić?- Jak uniknąć problemu braku
wody? Czy można bez niej żyć? Czym jest ów życiodajny płyn? W jaki
sposób postępować, by kolejne pokolenia nie były pozbawione wody? Jak
mądrze gospodarować jej zasobami?
- Co zrobić?- W jaki sposób zmniejszyć
ilość wody marnowanej w szkole i w domu?
Wobec powyższych
pytań nadrzędny cel projektu wydaje się oczywisty: kształtowanie
nawyku oszczędzania zasobów naturalnych. Drogą do osiągnięcia celu
jest :
-rozwijanie poczucia odpowiedzialności za stan
środowiska naturalnego oraz miejsce nauki(szkoła) i zamieszkania (dom);
- uświadomienie uczniom zależności stanu
środowiska od własnych działań proekologicznych, tu oszczędności wody.
Uczestnicy: uczniowie, nauczyciele-
wychowawcy, inni nauczyciele, rodzice, inni pracownicy szkoły,
społeczność lokalna.
Miejsce: Gimnazjum przy SOSW nr 1
Czas: 3 miesiące (1 m-c przygotowania do
realizacji projektu)
Materiały: materiały biurowe do wykonywania
prac plastycznych, karty badawcze pomiaru zużycia wody, film, przyrządy
do badania wody
Działanie: diagnozujące, badawcze
(pomiarowe), informacyjne, zabezpieczające przed marnotrawstwem,
sprawdzające zużycie wody, oceniające efekty, prezentujące osiągnięcia
Sposób realizacji: praca zespołowa, proste
techniki pomiarowe, sprawozdania, plakaty, wycieczki, filmy
Prezentacja: plakaty informacyjne, naklejki
umieszczone w wybranych miejscach szkoły
(toaleta, gabinety lekcyjne),
plakaty informacyjne o naszych osiągnięciach, apel szkolny poświęcony
sukcesom uczniów, podziękowanie wszystkim za przystąpienie do projektu,
gabloty z informacjami
Ocena: nauczyciel opiekun, nauczyciele
innych przedmiotów, którzy wzięli udział w projekcie, dyrektor szkoły
Wszystkich zainteresowanych
przystąpieniem do projektu serdecznie zapraszamy-
wychowawcy klas I gimnazjum.
Koordynator: D. Kaszczuk
E. Pardo
J. Hryniewicz
Przygotowania związane z realizacją
projektu
luty 2013
marzec 2013
Przed rozpoczęciem działań związanych z realizacją projektu, uwagę
uczniów skupiono wokół problemu: "Czy zabraknie wody pitnej?". Uczniowie
klas I gimnazjum wypowiadali się na temat:
- Jak jest?
- Jak powinno być?
- Dlaczego nie jest tak jak powinno być?
- Co robić?
Udzielono spontanicznych odpowiedzi, które umieszczone na kolorowych
kartkach dawały jasny obraz tego jaką wiedzą uczniowie dysponują w
punkcie wyjścia.
Wyniki ewaluacji wśród uczniów klas I gimnazjum
W wyniku
podjętych działań dydaktycznych, skoncentrowanych wokół tematu „Czy
zabraknie wody pitnej?”, poziom wiedzy i świadomości uczniów nt.
obecnego stanu rzeczy zdecydowanie poprawił się. Odpowiedzi młodzieży
dowodzą, że deficyt wody dotyczy nie tylko terytorium Polski, a urasta
do rangi problemu globalnego, obejmującego zasięgiem cały świat, ze
szczególnym uwzględnieniem krajów kontynentu Afryki, Azji, Ameryki
Południowej. Co najważniejsze, uczniowie zrozumieli, jak wiele zależy od
nas samych…
Konkurs plastyczny "Życiodajna woda"
Pierwszy etap już za
nami… Zakończono przyjmowanie prac w związku z wewnątrzszkolnym
konkursem plastycznym, którego realizacja przypadła na miesiące: luty,
marzec. Wyeksponowano prace do oceny, zamieszczając je na tablicy.
Niebawem laureatów konkursu, a zarazem autorów najciekawszych kompozycji
plastycznych, wyłonią uczniowie klas pierwszych gimnazjum, realizujący
ww. projekt ekologiczny.
Wyniki konkursu już znane…
Dnia 22.04.
został rozstrzygnięty konkurs plastyczny pn. „ŻYCIODAJNA WODA”.
Najlepsze prace wybrali uczniowie klas I, realizujący projekt. Oceniano
estetykę prac, prezentację motywu przewodniego w sposób nietuzinkowy,
oryginalny a zarazem zrozumiały wymową i symboliką. W gronie laureatów
znaleźli się kolejno: Sylwia Giec- kl. IIIa, I m-ce- praca pt. „ Woda to
nasze życie”; Patryk Bałdyga- kl. I b gimn. zet, II m-ce- „Wodny raj”;
praca zbiorowa pt. „Życiodajna woda”- kl. II d pdp. Zwycięzcom
gratulujemy.
Oplakatowanie wybranych miejsc w szkole naklejkami zachęcającymi do
mądrego gospodarowania wodą.
Wypełnianie ankiety, poświęconej podstawowym
zagadnieniom dotyczącym wody, przez uczniów realizujących projekt.
Ankieta zawierała 12 pytań zamkniętych.
Analiza ankiety
Większość badanej populacji uczniów klas
pierwszych gimnazjum wykazuje zadawalający poziom wiedzy i orientacji na
temat podstawowych zagadnień dotyczących wody jako niezwykłego daru
natury. Niepokoi jedynie fakt, że nie wszyscy uczniowie potrafili
jednoznacznie podać, do czego wykorzystywana jest woda. Przybliżenie
młodzieży celu wykorzystania wody uczyniono punktem wyjścia dla
kolejnych rozważań na poszczególnych przedmiotach nauczania.
21 III 2013
W Pierwszy Dzień Wiosny klasy I
gimnazjum realizują projekt ekologiczny.
- Prezentacja multimedialna poświęcona
podstawowym zagadnieniom skoncentrowanym wokół tematu "Woda, niezwykły
dar..."
- Instruktaż udzielania pierwszej pomocy -
prezentacja kolejnych etapów postępowania w sytuacji zagrożenia życia
lub zdrowia. Uczniowie Zespołu Szkół Turystyczno-Hotelarskich
uświadomili młodzieży rolę wody w organizmie człowieka oraz przykre
konsekwencje jej
braku.
- Quiz wiedzy o wodzie, któremu towarzyszyły
zajęcia sportowe ...na wesoło. Uczniowie w trzech zespołach pokonywali
konkurencje sprawnościowe, połączone z rozwiązywaniem zagadek, w których
motywem przewodnim była każdorazowo "woda, niezwykły dar". Nad sprawnym
przebiegiem zajęć czuwali wychowawcy klas I, wzmocnieni prężną ekipą osób współpracujących: panią D.
Szablewską, panem J. Zgiepem, panem G. Jaworskim. Nie zabrakło również
czujnego oka rodziców w osobie pani J. Cesarskiej - mamy Weroniki.
22 III 2013
Dzień Ochrony Bałtyku, Światowy Dzień Wody.
Uczniowie klas I a,b,c gimnazjum
uczestniczyli w nader ciekawych zajęciach plastycznych, przebiegających z
wykorzystaniem różnorodnych technik. Owocem ekspresji twórczej była
fauna i flora Morza Bałtyckiego. Podopieczni mieli okazję rozbudzić
wyobraźnię plastyczno - techniczną, posiłkując się bogato ilustrowanym
księgozbiorem Biblioteki Elbląskiej im. Cypriana Norwida - filia 6, ul.
Słoneczna. Bakcylem zgłębiania piękna Bałtyku drogą eksperymentu
plastycznego zaraziła nas pani Bożena Chudon - pracownik biblioteki.
25 III 2013
Wycieczka do Zakładu Utylizacji Odpadów w Rubnie
Dnia 25 marca uczniowie klas: Ia, b gimnazjum
uczestniczyli w wycieczce do Zakładu Utylizacji Odpadów w Rubnie. W
ramach realizowanego projektu pn. "Woda, niezwykły dar..." uświadomiono
młodzieży konieczność segregacji odpadów, w czym nieocenioną rolę
odgrywa woda. Tak więc, istnieją ścisłe zależności pomiędzy tymi ogniwami
ochrony środowiska naturalnego, jakimi są: utylizacja śmieci i
racjonalna gospodarka wodą.
Śladami uczniów klas I a, b gimnazjum podążyli wychowankowie kl. I c,
III b
oraz starsi koledzy (kl. III stolarz, kl. I kal./kuch.), którzy
zwiedzali Zakład Utylizacji Odpadów, dnia 4 kwietnia.
kwiecień 2013
09.04.2013
Wycieczka do aquaparku
Dnia 9.04. 2013r. klasy I: a, b, c uczestniczyły w
wycieczce do Aquaparku w Sopocie. Szczególną atrakcją programu
trójmiejskiej wyprawy było ukazanie walorów rekreacyjno-sportowych i
zdrowotnych wody. Najbardziej spragnieni mocnych wrażeń nie mogli oprzeć
się pokusie prądów rwącej rzeki. Dziewczęta i panie rozkoszowały się
ciepłem jacuzzi i siłą biczów wodnych.
Prężną grupę wielbicieli wodnych kąpieli zasilili
starsi uczniowie szkoły zawodowej. Niezawodni w opiece nad uczniami
okazali się wychowawcy klas I gimnazjum, realizujący projekt pn. „Woda,
niezwykły dar”.
WYCIECZKA
DO ZAKŁADU OCZYSZCZALNI ŚCIEKÓW
Punktem
docelowym wycieczki uczniów klas I: a, b, c był Zakład Oczyszczalni
Ścieków w Elblągu. Uczniowie mieli okazję obejrzeć z bliska poszczególne
stanowiska pracy i miejsca w terenie, w których odbywa się złożony i
wieloetapowy proces przywracania zdatności wodzie, potem wykorzystywanej
przez nas w gospodarstwach domowych jako oczyszczonej, pitnej.
Rozmowa
z pracownikami oczyszczalni, połączona z obserwacją bezpośrednią,
uświadomiła młodzieży ogrom zabiegów technologiczno-sanitarnych,
niezbędnych dla uzyskania pożądanego stanu czystości wody. Podczas
rozmowy z przewodnikiem-pracownikiem ZOŚ, panem Tokarskim,
dowiedzieliśmy się, że stałymi mieszkańcami rowów melioracyjnych są
bobry, które budują żerdzie. Krety z kolei, wraz z nastaniem wiosny, też
dały już o sobie znać, drążąc podziemne tunele na terenie zakładu.
Zatem, wiosennych oznak ciąg dalszy…
|