[Rok
2007/2008] [Rok 2008/2009]
[Rok 2009/2010]
[Rok 2010/2011]
[Rok 2011/2012]
[Rok 2012/2013]
[Rok 2013/2014]
[Rok 2014/2015]
Koordynator projektu:
Danuta Kaszczuk
--- Rok szkolny 2014/2015 ---
Projekt pn.
"Od projektu do efektu"
Harmonogram działań:
marzec 2015
Opracowanie harmonogramu działań,
wybór tematu projektu w nawiązaniu do ogłoszonego przez ONZ –
Międzynarodowego Roku Światła 2015. Określenie celów i zaplanowanie
etapów realizacji. Powołanie zespołów projektowych, wybór zagadnień
problemowych, ustalenie działań pozwalających zrealizować projekt.
Przydział ról, wybór narzędzi badawczych i środków dydaktycznych,
nawiązanie współpracy z instytucjami i społecznością lokalną,
przeprowadzenie rozmów z nauczycielami, którzy na swoich przedmiotach
nauczania realizować będą treści projektowe, opracowanie harmonogramu
Festiwalu Nauki o problematyce przyrodniczo-ekologicznej.
kwiecień 2015
r.
Rozsądnie korzystamy z ciepła…
Przystępując do
realizacji projektu pn. „ Turysto
szanuj środowisko- światło warunkiem
udanego wypoczynku”,
uczniowie podjęli pierwsze działania w ramach oszczędzania energii
elektrycznej w szkole, w grupach wychowawczych oraz w domu. Pierwszym
krokiem było sprawdzenie na wyjściu stanu liczników energii elektrycznej
w budynku szkolnym. Tym sposobem łatwiej będzie ocenić, jak racjonalnie
i ekonomicznie regulujemy mierniki pomiaru ciepła we wszystkich
pomieszczeniach, począwszy od gabinetu pana dyrektora, a skończywszy na
szkolnym kantorku. Dbałość o oszczędzanie ma wyrobić wśród uczniów i
dorosłych nawyk regulowania temperatury pomieszczenia adekwatnie do
warunków pogodowych, zmieniających się wraz z nadejściem wiosny.
Uczniowie realizujący projekt ustalili harmonogram kontroli pomiaru
zużycia ciepła, a do zapisu obserwacji posłuży tablica, z której
wynikami zostaniemy zapoznani na apelu szkolnym. Plansza
„Godzina dla Ziemi”
unaoczni nasze starania w myśl akcji „Stop samowolnym eksperymentom z
regulatorami ciepła na szkolnych korytarzach”. Zaplanowane działania
ograniczą dostęp młodzieży do mierników pomiaru ciepła w miejscach
ogólnodostępnych, co wpłynie na rozsądne dysponowanie energią.
Kolejnym etapem działań są propozycje uczniów
dotyczące sprawdzonych sposobów oszczędzania energii bezpośrednio w
domach rodzinnych i najbliższym otoczeniu. Być może gotowe pomysły uda
się łatwo przenieść na grunt szkolny.
Zagadnienia skoncentrowane wokół projektu będą
omawiane na zajęciach dydaktycznych na poszczególnych przedmiotach
nauczania, co pozwoli wieloaspektowo zgłębić temat źródła energii.
D. Kaszczuk
E. Dyczewska-Szulecka
E. Pardo
Metody praktycznego działania na lekcjach geografii.
Uczniowie klas: Ib, IIIa,b
gimnazjum praktycznie doskonalili umiejętność wyznaczania kierunków
świata przy użyciu światła i cienia. Posłużyły im do tego gnomon, słońce
i lampka. W ten sposób zgłębiano temat, będący przedmiotem uwagi: „Jak
wyglądałoby życie bez światła?”
Motyw światła na lekcjach języka
polskiego
Ciemną wizję świata
pozbawionego światła opisywali uczniowie na lekcjach języka polskiego w
klasach III gimnazjum. Okazało się, iż ciemność dla większości uczniów
jest źródłem złego samopoczucia i braku poczucia bezpieczeństwa.
Młodzież nazywała stany, uczucia i emocje, które towarzyszą światłu lub
ciemności, tworząc etykiety informacyjne. Umieszczano je odpowiednio po
stronie zacienionej, pozbawionej światła dziennego oraz oświetlonej
słońcem.
Szukamy sposobów efektywnego
oszczędzania energii
Punktem wyjścia było zebranie
przez uczniów informacji nt. różnych sposobów oszczędzania energii w
domu. Na zajęciach godziny wychowawczej oraz w ekozespołach uczniowie
realizujący projekt dzielili się spostrzeżeniami. Najprostsze sposoby
okazały się niezawodne. Najciekawsze propozycje spisano na planszy,
która posłużyła jako przysłowiowa recepta na naszą skłonność do
marnotrawienia energii.
Finiszujemy, czyli dobiega końca konkurs
na selektywną zbiórkę odpadów.
To już 19. edycja konkursu poświęconego selektywnej zbiórce odpadów.
Działania proekologiczne miały długoterminowy zasięg i objęły rok
szkolny 2014/2015. Uczestnicy konkursu to uczniowie SP, Gimnazjum z e-t
i PdP oraz starsza młodzież Gimnazjum i ZSZ. Ostateczny termin odbioru
makulatury i nakrętek przypada 24 kwietnia, a wyniki konkursu poznamy 22
maja. Wyróżnione zespoły klasowe czeka atrakcyjna nagroda- wycieczka
autokarowa do Szymbarka i Gdyni.
Koordynator:
D. Kaszczuk
ZAJĘCIA Z FIZYKI
W marcu i kwietniu, na lekcjach fizyki, odbywały się zajęcia poświęcone
tematyce alternatywnych źródeł energii.
Uczniowie, pracując w grupach, określali wady i zalety wykorzystania
energii słonecznej, wodnej i wiatrowej. Podczas zajęć zrealizowano
następujące tematy:
1. „Sposoby
wykorzystania alternatywnych źródeł energii w rozwiązywaniu problemów
świata”.
Uczestnicy zajęć: uczniowie klas gimnazjum – II a, III a, III b i
III c oraz klas: II stolarz i II kucharz szkoły zawodowej.
Celem zajęć było uświadomienie uczniom potrzeby poszanowania i
oszczędzania energii.
Uczniowie zostali podzieleni na grupy, a każda z nich zajęła się jednym,
określonym źródłem energii. Następnie grupy prezentowały efekty swojej
pracy, które zamieszczono na tablicy w gabinecie lekcyjnym.
2. Właściwości światła i zjawisk optycznych.
Podczas tych zajęć uczniowie klas III gimnazjum mieli możliwość
dowiedzieć się:
-
jak powstaje tęcza,
-
w jaki sposób następuje odbicie i rozproszenie światła,
-
w jaki sposób następuje rozszczepienie światła,
-
jak działa peryskop,
-
iluzje optyczne w otaczającym nas świecie,
-
w jaki sposób możemy bawić się kolorami.
Celem zajęć było przybliżenie uczniom tajemnic otaczającego nas świata
poprzez zabawę i eksperymenty fizyczne z działu „Optyka”. Każdy z
uczniów miał możliwość wykonania niecodziennych eksperymentów i
rozwiązania zagadki, kryjącej tajemnice świata fizyki.
Zajęcia, pod czujnym okiem pani Małgorzaty Czajkowskiej, dowiodły, że
nauką można się bawić, co bardzo aktywizowało młodzież do twórczego
działania.
Organizator:
M. Czajkowska
24.04.2015r.
Nagrody Prezydenta dla młodych ekologów
Uroczyste obchody Światowego Dnia Ziemi oraz promocja odnawialnych
źródeł energii i efektywności energetycznej pn. „ Z energią zmieńmy
źródła” zbiegły się z miłą dla naszej placówki chwilą. Dnia 24 kwietnia
najbardziej zaangażowane w dziedzinie ekologii uczennice Ośrodka: Ewa
Słomska (kl. III b gim.) i Ewelina Wasiluk (kl. I b gim.) odebrały
zasłużone wyróżnienia z rąk Prezydenta miasta Elbląga. Gratulujemy!
Koordynator:
D. Kaszczuk
kwiecień 2015r.
Trwają przygotowania do „Festiwalu
Nauki”
Na
lekcjach techniki, zajęciach organizacji czasu wolnego oraz ekologii
uczniowie przygotowywali plakaty, ogłoszenia i plansze informacyjne,
poprzedzające udział dzieci i młodzieży w Festiwalu Nauki pn.
„Turysto, szanuj środowisko!- Światło warunkiem udanego
odpoczynku”, który odbędzie się dn. 30 kwietnia 2015 r. Serdecznie
zapraszamy!
30.04.2015r.
Festiwal Nauki
„Turysto, szanuj
środowisko! - Światło, warunkiem udanego wypoczynku‘’
Dnia 30 kwietnia odbył
się w naszej szkole Festiwal Nauki pn. „Turysto, szanuj środowisko!-
Światło, warunkiem udanego wypoczynku”. Głównym celem spotkania było
ukazanie walorów turystyki na łonie środowiska naturalnego z
jednoczesnym udziałem przemożnego wpływu słońca jako źródła światła,
ciepła i przyjemnych doznań, pozytywnie wpływających na stan psychiki
człowieka. W organizację i przebieg festiwalu aktywnie włączyli się
nauczyciele Ośrodka, przygotowując stanowiska tematycznie korespondujące
z ideą spotkania. Zespoły klasowe, pod opieką wychowawców, podejmowały
kolejne próby zadaniowe przewidziane w ramach pogłębiania wiedzy w myśl
założeń „Od projektu do efektu”. Harmonogram imprezy
angażującej społeczność szkolną (Gimnazjum z e-t, klasy Pd P, Gimnazjum,
Z S Z) obejmował 14 stanowisk pracy.
I Posługiwanie się mapą, planem, kompasem. Wykorzystanie
światła, cienia do wyznaczania kierunków świata przy użyciu kompasu,
busoli czy gnomonu. Jak odczytać znaki natury?- eksperyment z
omszałą stroną drzewa od strony północnej. Planujemy wybór
pomieszczeń turystycznych- orientacja w kierunkach świata.
Karty pracy służyły ustalaniu najkrótszej drogi do miejsca docelowego w
obrębie miast Polski, ulic Elbląga oraz wypoczynku w sąsiednim kraju za
granicą. Atrakcją stanowiska były kolorowe foldery turystyczne, albumy,
prospekty oraz gry edukacyjne kształcące orientację w czasie i
przestrzeni (osoby odpowiedzialne: D. Kaszczuk, E. Pardo).
II Zabawy rytmiczno-ruchowe ,, Słońce
w zabawie’’(osoby
odpowiedzialne: A. Kaciełowicz, A. Tatar). Celem zajęć było zwiększenie
uczestnictwa dzieci w aktywnych grach i zabawach oraz stymulowanie
poprzez twórcze korzystanie z atutów środowiska naturalnego.
III Wyznaczanie trasy wycieczki
pieszej, rowerowej. Światło, nieodzownym elementem udanego relaksu w
turystycznych wypadach pieszych i rowerowych. Wyścigi rzędów „na
wesoło”- ruch sprzyjający zdrowiu, zabawie i nauce: rozsypanka
wyrazowa, krzyżówka-hasło: ,, Energia słoneczna’’, puzzle, rysowanie z
zamkniętymi oczyma, ,,Chwytamy słońce’’- eksperyment z wykorzystaniem
lupy (osoby odpowiedzialne: M. Kliks, M. Patecka, G. Jaworski, T.
Chwoszcz).
IV Ubiór na wycieczkę-
wystawa, zajęcia praktyczne, poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „Jak
z butelek plastykowych powstaje polar?” Uwagę uczniów skoncentrowano
na stroju, najbardziej odpowiednim, na wycieczki piesze i rowerowe.
Zastanawiano się, z jakiego materiału wykonane są bluzy polarowe.
Rozważano, czy możliwe jest, aby polar, jako rodzaj odzieży, tworzyć z
plastikowych pojemników na napoje? Uczniowie obejrzeli film edukacyjny o
recyklingu plastykowych butelek, który rozwiał ich wątpliwości (osoby
odpowiedzialne: S. Sroczyńska, D. Deniziak).
V Przygotowanie
prowiantu na wycieczkę. Wartości odżywcze produktów. Utrwalanie
nawyku oszczędzania energii/ światła poprzez wyłączanie urządzeń
energetycznych (osoby odpowiedzialne: G. Tumanowska, M. Zalewska, M.
Kowalczyk).
VI Krótka historia
kanapki sandwich- obliczanie wartości kalorycznej, przekaz semantyczny i
rodzaje znaków na opakowaniach produktów spożywczych, recykling-
zajęcia metodą ćwiczeń praktycznych (odpowiedzialna- G. Terlikowska).
VI Pierwsza pomoc.
Jak się zabezpieczyć przed wysoką temperaturą w okresie letnim ? -
instruktaż słowny i praktyczny udzielania pierwszej pomocy w nagłych
wypadkach- zajęcia z udziałem ratownika medycznego- pana Karola
Mingielewicza (odpowiedzialny- J. Zgiep).
VII Jak korzystać z dóbr natury ?
Sytuacja energetyczna Polski, wykorzystanie alternatywnych
źródeł energii- krzyżówki, rozsypanki, zagadki, układanki planszowe
(osoby odpowiedzialne: E. Dyczewska-Szulecka, G. Dworzyńska).
VIII Śpiewanki
turystyczne (osoby odpowiedzialne: G. Jędrzejczak, A. Światkowska).
IX Książki,
przewodniki o podróżach, wycieczkach. Egzotyczna wyprawa turystyczna-
znani polscy podróżnicy (osoby odpowiedzialne: J. Pruszak, D.
Szablewska).
X Zajęcia plastyczne. Tworzenie
folderów zachęcających turystów do wypoczynku na łonie natury i
obserwacji przyrody. Środki lokomocji przyjazne środowisku
(odpowiedzialna- J. Kołakowska).
Prace wykonane na Festiwalu Nauki, zachęcające
turystów do wypoczynku na łonie natury. Korzystanie ze środków lokomocji
przyjaznych środowisku.
XI Sposoby
wykorzystania alternatywnych źródeł energii
w rozwiązywaniu problemów
świata(siła
wiatru, wody, słońca).
Właściwości światła i zjawisk
optycznych (odpowiedzialna- M.
Czajkowska).
Celem zajęć było przybliżenie uczniom tajemnic otaczającego nas świata
poprzez zabawę i eksperymenty fizyczne z działu „Optyka”. Każdy z
uczniów miał możliwość wykonania niecodziennych eksperymentów i
rozwiązania zagadki, kryjącej tajemnice świata fizyki. Podczas zajęć
uświadomiono uczniom potrzebę poszanowania i oszczędzania energii.
Zajęcia były bardzo ciekawe i twórczo aktywizowały uczestników
festiwalu.
XII Wieloaspektowość
światła w przyrodzie, potrzebna człowiekowi (odpowiedzialna -I.
Leszner- Szatkowska).
XIII Bądź zdrowy! Dbałość o
higieniczny tryb życia w aspekcie wypoczynku, turystyki, sportu i
rekreacji- z wizytą w gabinecie pielęgniarki szkolnej
(odpowiedzialna- K. Skolimowska).
XIV Egzotyczna wyprawa turystyczna.
Znani polscy podróżnicy. (odpowiedzialne: D. Szablewska, J. Pruszak).
Zaproszonymi gośćmi imprezy były panie :Teresa Olewnik, reprezentująca
Dział Ochrony Środowiska, Eliza Leszczyńska-Rogalska, reprezentująca
ZUO w Elblągu oraz Alicja Chont- nauczyciel SP nr 8 wraz z grupą małych
miłośników ekologii . Festiwal przebiegał w atmosferze twórczej pracy i
pozyskiwania wiedzy metodą obserwacji uczestniczącej, eksperymentu
badawczego, pogadanki kształcącej, a nade wszystko nauki poprzez zabawę.
Uwieńczeniem spotkania był apel podsumowujący zdobyte doświadczenia.
Zadowolone twarze dzieci i młodzieży zdradzały radość z udziału w
zajęciach, a walory poznawcze festiwalu docenił w swoim wystąpieniu
dyrektor Ośrodka- Pan Leszek Iwańczuk.
Słowa uznania i wdzięczności kieruje się do nauczycieli szczególnie
zaangażowanych w bezpośredni przebieg Festiwalu Nauki. Dziękujemy!
Koordynator: D. Kaszczuk
Współpraca - E. Pardo
07.05.2015r.
Lekcja chemii – działania projektowe
W ramach działań ekologicznych "Od
projektu do efektu", uczniowie klasy III b, zgłębiali na lekcjach
chemii, temat poświęcony alternatywnym źródłom energii. Jednym z
omawianych problemów było zagadnienie: Co jest przyczyną tego, że
alternatywne źródła energii są w Polsce słabo wykorzystane? Efektem
pracy uczniów było przygotowanie plakatu, który ilustruje potencjalne
bariery rozwoju alternatywnych źródeł energii w naszym kraju.
Paweł Banach
Wycieczki metodyczne
Poznajemy
walory turystyczno- krajoznawcze województw: warmińsko- mazurskiego i
pomorskiego. Wycieczki autokarowe do Olsztynka- Muzeum
Budownictwa Etnograficznego, Arboretum, Huty Szkła Artystycznego,
Szymbarka- Centrum Edukacji i Promocji Regionu i Gdyni-
Centrum Nauki. Eksperymenty zorganizowane w ramach nagrody za udział w
projekcie. Wsparcie finansowe ze środków WFOŚiGW w Olsztynie oraz wkład
własny rodziców.
Ocena efektywności zrealizowanego
projektu – wnioski
-
Zmniejszenie zużycia energii cieplnej przez szkołę poprzez ograniczenie,
adekwatnie do warunków pogodowych, poboru- tytułem oszczędności.
Wyrabianie właściwych nawyków ekonomicznego korzystania z ciepła w
miejscu pracy, nauki i tymczasowego (grupa wychowawcza) oraz stałego
miejsca zamieszkania.
- Zarządzeniem Kierownika
Administracyjnego SOSW nr 1 w Elblągu pouczono pracowników obsługi o
konieczności wzmożonej czujności, celem ograniczenia dostępu dzieci i
młodzieży do mierników pomiaru i regulacji ciepła w kaloryferach, aby
zapobiec niepożądanym eksperymentom.
- Uświadomienie młodzieży
barier ograniczających wykorzystanie alternatywnych źródeł energii w
naszym kraju, ze szczególnym uwzględnieniem siły słońca, wiatru i wody.
- Wady i zalety korzystania
z alternatywnych źródeł energii, zagrożenia środowiska przyrodniczego.
- Uwrażliwienie uczniów na
wpływ światła na stan psychiczny i samopoczucie człowieka- poczucie
bezpieczeństwa.
- Wykorzystanie poznanych
sposobów wyznaczania kierunków świata przy użyciu cienia, gnomonu oraz
właściwa interpretacja zjawisk przyrody-obiekty porośnięte mchem od
strony północnej jako obszary ograniczonego dopływu światła.
Ocena
prezentacji projektu
Uczniowie po raz pierwszy
dokonali prezentacji dla całej społeczności uczniowskiej, uwzględniając
dzieci z klas zespołów edukacyjno-terapeutycznych szkoły podstawowej
oraz młodzież szkoły przysposabiającej do pracy. Dzięki współpracy
nauczycieli udało się dostosować przekaz wiadomości do możliwości
psychofizycznych oraz umiejętności wykorzystania teorii w praktyce.
Kolejne stanowiska korespondowały tematyką z problemami projektu, które
zgłębiano na przestrzeni trzech miesięcy. Udział w festiwalu uświadomił
dzieciom i młodzieży wagę problemu, jakim jest niedostateczne
oszczędzanie energii i oraz słabe wykorzystanie alternatywnych źródeł
energii.
Spotkanie uatrakcyjniła swoją
obecnością Pani Teresa Olewnik, reprezentująca Departament Środowiska.
Podczas imprezy nie zabrakło rówieśników z zaprzyjaźnionej SP nr 8, dla
których udział w prezentacji okazał się nie lada wyzwaniem i okazją do
integracji.
Zaprezentowano szereg podjętych
działań, zmierzających do realizacji projektu pn. „Turysto, szanuj
środowisko!- Światło, warunkiem udanego wypoczynku”. Efektem pracy
uczniów były plakaty, albumy, plansze tematyczne, wystawy, które
posłużyły jako pomoce i wystrój poszczególnych stanowisk zadaniowych.
Omówienie treści projektowych
sprzyjało formułowaniu konstruktywnych wniosków, w czym aktywnie
uczestniczyli młodsi i starsi podopieczni oraz rodzice. „Festiwal nauki”
okazał się oryginalnym sposobem przekazu wiedzy, maksymalnie aktywizował
uczniów, a sama forma prezentacji wyjątkowo ich ośmieliła.
Uwieńczeniem ekologicznych
zmagań było wręczenie nagród książkowych uczniom realizującym projekt
oraz udział w wycieczkach autokarowych.
|