Opiekun: Iza Nosarzewska
[O
nas] [Rok 2009/2010][Rok 2010/2011][Rok 2011/2012]
[Rok
2012/2013]
[Rok
2013/2014]
[Rok
2014/2015]
--- Rok szkolny 2009/2010 ---
27.04.2010r.
Międzywojewódzki Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Dnia 27 kwietnia 2010 roku odbył się II Międzywojewódzki Konkurs Wiedzy
Ekonomicznej. Organizatorem spotkania był Zespół Szkół Specjalnych nr 2
w Gdańsku – Oliwie. Cele konkursu dotyczyły:
- upowszechniania nowoczesnej wiedzy ekonomicznej,
- propagowania przedsiębiorczości i zasad racjonalnego gospodarowania,
- rozwijania wśród młodzieży zainteresowania problematyką społeczno –
ekonomiczną,
- przygotowania do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
Adresatami konkursu byli uczniowie zasadniczych szkół zawodowych
specjalnych, a zakres materiału obejmował wiedzę zawartą w II części
egzaminu zawodowego. Wśród uczestników znaleźli się uczniowie siedmiu
szkół specjalnych, m. in. z Tczewa, Wejherowa, Gdańska – Oliwy i
Elbląga. Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy nr 1 w Elblągu
reprezentowały uczennice klasy II szkoły zawodowej (profil- kucharz
małej gastronomii) : Edyta Zatorska i Karolina Ćwiklińska.
Dziewczęta z powodzeniem, jak dowiódł finał, przygotowywała do konkursu
p. Małgorzata Czajkowska – nauczyciel podstaw przedsiębiorczości. Miłym
akcentem spotkania okazał się moment wręczania dyplomów najlepszym,
wśród nich uczennicom OSW nr 1. Edyta i Karolina zdobyły III miejsce
w klasyfikacji grupowej. Do szkoły powróciły szczęśliwe z pucharem i
atrakcyjnymi nagrodami.Pani Małgosia poczuła smak owocnej
isatysfakcjonującej pracy z młodzieżą...
Organizator:
Małgorzata Czajkowska
10.02.2010r.
Sprawozdanie z realizacji działań Koła Przedsiębiorczości
I semestr roku szkolnego 2009/2010
Funkcję opiekuna Koła Przedsiębiorczości w SOSW nr
1 w Elblągu, pełni od 16 października 2009 roku, pani Małgorzata
Czajkowska. Działalność koła skupiona jest wokół hasła:
„TY też możesz być przedsiębiorczy!”
I. Program Koła
obejmuje trzy bloki tematyczne:
1.
"Rozwój własnej
przedsiębiorczości" - głównym celem jest uświadomienie uczniom
własnych możliwości i predyspozycji oraz przekonanie ich o konieczności
ponoszenia odpowiedzialności za proces własnego rozwoju. Młodzież
poznaje, m.in. źródła sukcesów i porażek, uczy się, na czym polega
współpraca w zespole, koncentruje się na twórczym myśleniu i działaniu.
2.
"Człowiek w gospodarce rynkowej"
– nadrzędnym celem uczyniono przybliżenie uczniom podstawowych pojęć,
dotyczących funkcjonowania gospodarki rynkowej oraz zachodzących w niej
zjawisk. Poznawanie nowych terminów ( np. rynek, popyt, podaż, cena,
inflacja, bezrobocie) sprzyja bogaceniu czynnego i biernego słownika
ucznia oraz analizie semantycznej ww. pojęć. Zajęcia przygotowują do
czynnego udziału w życiu gospodarczym poprzez kształtowanie umiejętności
świadomego interpretowania informacji gospodarczych oraz pozyskiwania
ich z dostępnych materiałów źródłowych i masmediów.
3.
"Przedsiębiorcze planowanie
kariery zawodowej" służy przygotowaniu uczniów do wyboru dalszego
kierunku kształcenia, zgodnego z ich możliwościami oraz indywidualnymi
uwarunkowaniami oraz oczekiwaniami lokalnego rynku pracy. Niezwykle
istotnym aspektem jest wykorzystywanie możliwości rynkowych w zakresie
poszukiwania pracy po zakończonym procesie edukacyjnym.
II. Realizacja programu.
W I semestrze roku
szkolnego 2009/2010 zajęcia prowadzone były metodą warsztatową.
Uczestnicy zajęć to uczniowie klas szkoły zawodowej następujących
profili:
- kucharz- klasy: I, II
- stolarz
– klasy: I, II, III
- kaletnik
- klasa II
- krawiec
- klasa III
Miejscem docelowym spotkań
była Elbląska Izba Przemysłowo – Handlowa przy ul. Kosynierów Gdyńskich
30. Warsztaty odbywały się w soboty, a liczba uczestników, średnio od 6
do 12 osób, uwzględniała bieżące potrzeby uczniów.
Podczas zajęć młodzież
aktywnie i twórczo uczestniczyła w warsztatach, dysponując bogatym
zapleczem techniczno- instruktażowym firmy (m.in. wymienić tu należy:
salę konferencyjną, małe sale warsztatowo- ćwiczeniowe, kserokopiarkę,
komputery, drukarkę ).
Szczególnie cennym, w
opinii uczniów, momentem zajęć okazała się możliwość dzielenia się
wiedzą i doskonalenia umiejętności pracy zespołowej. Nabywanie nowych
doświadczeń oraz pogłębianie wiedzy z zakresu przedsiębiorczości
sprzyjało lepszemu przygotowaniu do egzaminu zawodowego. Podczas
warsztatów młodzież poznała:
- dokumentację
obowiązującą w zakładzie pracy( m.in. formularz umowy zlecenia,
formularz umowy o pracę, formularz umowy o dzieło, druki delegacji,
arkusze przelewów bankowych, wzory rachunków i faktur ),
- wzorcowy
schemat pisma CV oraz listu motywacyjnego,
- wybrane
treści prawa pracy, dotyczące w szczególności procedury przyznawania
urlopów, określania stażu pracy itp.,
- schemat
prawidłowego funkcjonowania w gospodarce rynkowej.
I.
Założenia na II semestr:
1. Kontynuacja
programu Koła Przedsiębiorczości( założenia i cele przedstawiono w pkt.
I)
2. Zorganizowanie
spotkania z przedsiębiorcami jako potencjalnymi pracodawcami.
3. Spotkanie
z konsultantem.
4. Organizacja
i przebieg warsztatów( pierwszy tydzień ferii zimowych) skoncentrowanych
wokół zagadnień :
- tworzenie
dokumentów zgłoszeniowych firmy,
- podejmowanie
decyzji gospodarczych,
- analizowanie
ofert pracy na lokalnym rynku.
28-29.01.2010r.
Sprawozdanie z warsztatów przedsiębiorczości
zorganizowanych w EIPH
Atrakcją tegorocznych ferii zimowych okazały się
zorganizowane w myśl hasła: „TY też
możesz być przedsiębiorczy!”
warsztaty z zakresu przedsiębiorczości.
Inicjatorkami spotkania były panie: Małgorzata Czajkowska- opiekun Koła
Przedsiębiorczości w SOSW nr 1 w Elblągu - oraz Izabela Leszner –
Szatkowska. Zajęcia odbywały się w cyklu dwudniowym: 28 i 29 stycznia w
Elbląskiej Izbie Przemysłowo – Handlowej przy ul. Kosynierów Gdyńskich
30 i każdorazowo zrzeszały 17 podopiecznych.
Warsztaty cieszyły się dużym zainteresowaniem,
zwłaszcza wśród uczniów gimnazjum i szkoły zawodowej.
1. Podczas spotkania uczniowie poznali
dokumentację obowiązującą w zakładzie pracy, m. in.:
-
druki umowy zlecenia i umowy o dzieło,
-
formularze umowy o pracę,
-
kwestionariusz osobowy,
-
świadectwo pracy,
-
arkusz delegacji,
-
wzór przelewów bankowych,
-
wzory rachunków i faktur.
2. Młodzież zaznajomiła się również z
obowiązującym schematem redagowania pisma CV i listu motywacyjnego.
3. Poznawanie treści z zakresu prawa pracy, a w
szczególności interpretacja wybranych elementów kodeksu pracy, sprzyjały
lepszemu przygotowaniu zawodowemu, a tym samym wejściu w dorosłość.
Szczególnie cenną, w opinii uczniów, okazała się
możliwość dzielenia się wiedzą i doskonalenia umiejętności pracy
zespołowej. W ramach warsztatów z zakresu przedsiębiorczości młodzież
nabywała nowe kompetencje kluczowe, celem lepszego przygotowania do
życia zawodowego i zapoznania z obecną sytuacją na rynku pracy.
Podczas zajęć podopieczni aktywnie i twórczo
uczestniczyli w warsztatach, dysponując bogatym zapleczem techniczno-
instruktażowym firmy (m.in. wymienić tu należy: salę konferencyjną, małe
sale warsztatowo- ćwiczeniowe, kserokopiarkę, komputery, drukarkę).
Uwieńczeniem starań wszystkich uczestników warsztatów był moment
wręczenia symbolicznych dyplomów.
|