„Dajemy dzieciom siłę – zrozum emocje, zrelaksuj głowę

Innowacja pedagogiczna

„Dajemy dzieciom siłę- zrozum emocje, zrelaksuj głowę”

Jedną z tajemnic szczęśliwego życia są nieustanne maleńkie uczty. Iris Murdoch

WSTĘP

 

Szkoła to miejsce, w którym uczniowie i nauczyciele codziennie mierzą się z trudnymi sytuacjami typu stres, hałas, niewłaściwe relacje interpersonalne. Dlatego musimy zadbać o dobre samopoczucie dzieci, młodzieży i osób dorosłych, tworząc dla nich bezpieczną przestrzeń, w której mogą nie tylko nauczać i uczyć się, lecz także rozwijać pod względem fizycznym, umysłowym, emocjonalnym, społecznym,  a także po prostu dobrze spędzać czas. Dobrostan jest subiektywnym poczuciem zadowolenia z naszego fizycznego, psychicznego i społecznego funkcjonowania. Dotyczy przede wszystkim doświadczanych przez nas pozytywnych emocji, niskiego poziomu stresu i dbania o równowagę psychiczną. W niniejszej innowacji zwracamy zatem uwagę na trzy ważne aspekty tworzące szkolny dobrostan: sprawstwo, nieobciążanie nadmiarem zadań, stawiając na naukę poprzez zabawę, a także na aktywność fizyczną, z której zarówno ten „mały”, jak i ten „duży” czerpie przyjemność i energię, często pozwalającą na samoregulowanie się.

Nie da się spojrzeć, wpływać na  dobre samopoczucie uczniów bez spojrzenia na poziom zadowolenia z życia osób dorosłych w placówce, pod których opieką i wpływem się znajdują. Jak się czują nauczyciele, czy lubią swoją pracę, jak reagują na sytuacje stresowe, czy czują się mniej lub bardziej wypaleni zawodowo – wszystko to rezonuje z przebywającymi z nimi wiele godzin dziennie podopiecznymi. Zasadnym jest więc fakt, że oprócz tego, ze innowacja w głównej mierze przewiduje działania z uczniami to ma także, w jakimś małym procencie, „zaopiekować się” środowiskiem nauczycieli.

Niniejsza innowacja proponuje spektrum metod, technik i ćwiczeń, które mogą zwiększyć poczucie dobrostanu. Jest to ogromna zaleta, bowiem możemy je przetestować na sobie i uczniach, sprawdzić, które są dla wszystkich najlepsze. To wspaniała okazja do doświadczenia, poczucia ich wpływu i wybrania tego, co najlepiej służy wpłynięciu na lepsze samopoczucie zarówno uczniów, jak i nauczycieli.

ZAŁOŻENIA INNOWACJI

Innowacja ma charakter organizacyjno-metodyczny.

Innowacja jest zgodna z podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025.

Autorem innowacji jest Beata Maj, Marta Zalewska

Cel ogólny:

Wspieranie dobrostanu uczniów i nauczycieli.

Cele szczegółowe:

Uczniowie:

-budowanie/rozwijanie poczucia bezpieczeństwa,
-rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania swoich i innych osób uczuć w konkretnych sytuacjach,
-kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami,
-rozwijanie umiejętności mówienia o swoich emocjach,
-ćwiczenie podejmowania określonych czynności, które pomagają regulować emocje,
-kształtowanie empatii,
-budowanie realnego poczucia własnej wartości,
-rozwijanie sprawczości
-budowanie silnej, pozytywnej relacji z rówieśnikami i nauczycielami
-rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów w relacjach,
-kształtowanie umiejętności komplementowania i wyrażania wdzięczności w relacjach
-stymulowanie twórczej postawy warunkującej satysfakcjonujące życie
-relaks, minimalizowanie napięć
-dostarczanie dobrej zabawy

Nauczyciele:

-stwarzanie możliwości odstresowania, relaksu przy muzyce relaksacyjnej, afirmacjach
-wzmacnianie relacji interpersonalnych wśród nauczycieli opartych na szacunku, sympatii, wzajemnym wspieraniu się

Metody:

-ćwiczenia fizyczne uwalniające napięcia z ciała, uspokajające i rozluźniające
-elementy treningu zastępowania agresji
-relaksacja do wierszyków Bogdanowicz, przy opowieści wizualizacyjnej, przy muzyce
-ćwiczenia oddechowe
-ćwiczenia wspomagające identyfikację oraz redukcję stresorów, analiza obszarów, w których można budować zasoby odporności psychicznej
-bajkoterapia
-śmiechoterapia
-sensoplastyka
-el. Medytacji (afirmacji)
-el. Muzykoterapii
-el. jogi dla dzieci
-kontakt z naturą

Formy pracy:

-indywidualna, zespołowa, grupowa
-zajęcia w szkole i w plenerze

Środki realizacji:

-literatura dziecięca
-tablica interaktywna
-różnorodne materiały plastyczno-techniczne
-„dary przyrody”

Uczestnicy:

Program skierowany jest do uczniów klas 1-8 szkół podstawowych (zet), kl. 1-4 L oraz nauczycieli-wychowawców.

Czas trwania projektu: od 01 października 2024 roku do 24 maja 2025 roku.

Każde spotkanie trwa 1-2 godzin lekcyjnych.

Czas sporządzenia sprawozdania: do 31 maja 2025 roku.

 

REALIZACJA INNOWACJI:

1.

Przed rozpoczęciem projektu nauczyciel zobowiązany jest do uzyskania zgody rodziców/ opiekunów prawnych na udział dziecka w projekcie, przetwarzaniu danych osobowych oraz wykorzystanie wizerunku dziecka. Wzór dokumentu zostanie udostępniony na stronie projektu (na stronie SOSW nr1)

2.

Zgody na wykorzystanie oraz rejestrowanie wizerunku dzieci są całkowicie dobrowolne, a niepodpisanie ich przez rodzica nie wyklucza udziału dziecka w programie „Dajemy dzieciom siłę..”.

3.

Program składa się z sześciu modułów:

Moduł I – Emocje – czym są i jak na nas wpływają?
-Rozpoznawanie swoich emocji w różnych sytuacjach.
-Wyrażanie swoich emocji w różnych sytuacjach.
-Rozumienie różnic między emocjami (np. smutek, radość, złość, lęk) i ich wyrażanie.
Bajkoterapia. Śmiechoterapia.

 

Moduł II – Ćwiczenia w rozumieniu sytuacji, które wywołują konkretne emocje.

-Rozwijanie umiejętności rozpoznawania sytuacji stresowych i radzenia sobie z nimi.

-Empatia – jak można się czuć w tej sytuacji?

-Kształtowanie umiejętności komunikowania swoich myśli i uczuć bez agresji

-Rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów w sposób konstruktywny.
El. Met. ART. Ćwiczenia oddechowe.

 

Moduł III – Budowanie pewności siebie i pozytywnego obrazu własnej osoby.

Zabawy, gry, działanie kreatywne w plenerze. Afirmacje.

 

Moduł IV-Ćwiczenia asertywności: Jak wyrażać swoje potrzeby i stawiać granice.

El. muzykoterapii. Śmiechoterapia.

 

Moduł V– Budowanie zdolności do sięgania po wsparcie i pomoc.

Elem. jogi dla dzieci. Ćwiczenia oddechowe.

 

Moduł VI-Umiejętność wyrażania wdzięczności i komplementowania innych.

Śmiechoterapia/Sensoplastyka.

 

4.

Autorki projektu realizują założenia innowacyjne raz w miesiącu/ raz na dwa miesiące. Praca odbywać się będzie w zespołach do 10 osób ( max 2, 3 klasy razem)

Tematyka spotkań pozwalana realizację zadań w sposób kreatywny, wg różnych metod oraz dostosowany do indywidualnych możliwościpsychofizycznych uczniów.

 

5.

Nauczycielki tworzą fotorelacje (minimum 3 zdjęcia) wraz z opisemprzeprowadzonych zajęć
i umieszczają je na stronie szkoły.

 

6.

Nauczyciel zobowiązany jest do wypełnienia sprawozdania z realizacji projektu oraz ankiety

ewaluacyjnej do 31 maja 2025 roku.

 

Miarą osiągnięcia założonych celów będzie obraz ucznia, który:

-z radością i ciekawością spotyka się z innymi dziećmi i nauczycielami

-ma dobre relacje z rówieśnikami i nauczycielami

-jest aktywny

-ma pozytywną samoocenę (poznanie siebie, swoich emocji i talentów)

-jest asertywny (na miarę swoich możliwości psychofizycznych)

-jest pomysłowy, chętny do proponowanych form aktywności

-potrafi pokonać wstyd, stres podczas wypowiedzi, występów na forum

-zna sposoby na minimalizowanie napięć

 

Miarą osiągnięcia założonych celów będzie obraz nauczyciela, który:

-miło, aktywnie spędza  zaoferowany mu czas

-ma poczucie odprężenia, odreagowania trudów dnia codziennego

-rozumie potrzebę dbania o swój dobrostan