W naszej placówce realizowana jest innowacja pedagogiczna „Słucham, rozumiem, mówię”. Obejmuje realizację treści edukacyjnych w kontakcie z literaturą dziecięcą, wykorzystując przy tym różnorodne metody i formy pracy. Zakłada współpracę dzieci niepełnosprawnych z uczniami z SP nr 9 w Elblągu.
Kontakt z literaturą dziecięcą ma aspekt edukacyjny, terapeutyczny- prowokowanie dzieci do mówienia, wzbogacanie ich świata wyobraźni, rozwijanie słownictwa. Istotny jest też aspekt wychowawczy- uczniowie przebywając ze sobą nabywają zasady, które z czasem przechodzą w pozytywne nawyki. Wybierana literatura skupia także aspekt psychologiczny, pedagogiczny, jak i artystyczny, w zależności od celu, jaki chcemy osiągnąć. Ważne jest dostosowanie pozycji książkowej, jej treści do percepcji ucznia. Praca, prowadzona
w zespołach zróżnicowanych wiekowo oraz pod względem możliwości intelektualnych, pozwala każdemu dziecku osiągnąć sukces i zmotywować je do dalszego działania, polepsza jego jakość życia, zmniejsza poczucie niepełnosprawności. Dzieci bardzo chętnie uczą się od siebie nawzajem. W toku zajęć „odnajdują” taki akceptowany społecznie sposób komunikacji, by móc bez problemu funkcjonować i współpracować z innymi, sygnalizować potrzeby, wyrażać uczucia i myśli.
Innowacja obejmuje współpracę SOSW Nr1 (uczniowie wybranych zespołów edukacyjno-terapeutycznych- pod kierunkiem Beaty Maj oraz Magdaleny Kowalczyk-Zielonki)
z biblioteką szkolną przy SP Nr 9 im. J. Piłsudskiego (grupa uczniów szkoły podstawowej „Przyjaciele Książki”, pod opieką Pani Małgorzaty Kondrat-Ekes), której celem jest pożądana ze społecznego punktu widzenia integracja osób niepełnosprawnych intelektualnie
ze społecznością osób pełnosprawnych. Współpraca oparta jest na bezpośrednim kontakcie obu środowisk, w ramach zajęć lekcyjnych dzieci głębiej upośledzonych.
Innowacja ma charakter organizacyjno-metodyczny.
Czas realizacji innowacji to okres od II semestru r. szk. 2015/16 do końca r.szk. 2012/21. Zajęcia odbywają się 2 razy w miesiącu (2 godziny lekcyjne).
Zajęcia koncentrują się wg następujących haseł programowych:
1. W świecie książek
2. Z wierszami wiosna, lato, jesień, zima się zaczyna
3. Z wierszami zima, wiosna, lato, jesień nam upływa
4.Wiosenna/letnia/jesienna/zimowa wyprawa w plener – w poszukiwaniu pomysłu na bajkę, opowiadanie
5. Świadomie posługujemy się głosem- nauka panowania nad głosem
6. Radzę sobie z uczuciami:- nauka rozpoznawania i nazywania emocji
7. Dobry i zły dotyk
8.Zajęcia relaksacyjne przy opowieści wizualizacyjnej
9.Bajkowa ścieżka dobroci