Nowatorska metoda opracowania lektur pozwoliła przybliżyć uczniom klasy IVc treść lektury „Mikołajek i inne chłopaki”. Poprzez rysnotki łatwiej było wprowadzić dzieci w proces tworzenia notatek graficznych. Młodzi czytelnicy przekonali się, że wszystko, co poznali i usiłowali sobie wyobrazić, można przedstawić w formie zgoła odmiennej od tradycyjnego pisania, którego przecież co niektórzy po prostu nie lubią…
Najważniejszą cechą opowieści o Mikołajku jest humor tam zawarty. Tytułowy bohater podchodzi spokojnie do opisywanych przez siebie wydarzeń. W sposób nad wyraz zabawny opowiada o gwałtownych scenach kłótni i bójek, tak jakby to była najzwyklejsza rzecz na świecie. Chłopca też często dziwią zachowania dorosłych, których komentarz potęguje humor i sprawia, że książka wywołuje uśmiech na twarzy nawet największego smutasa. Wiele jest w tych historyjkach żartobliwych sytuacji, ale źródłem największej „beki” są niewątpliwie niecodzienne zachowania rozbrykanych uczniów, których temperament często trudno okiełznać…
Jakkolwiek nie wszystkie postawy bohaterów są godne naśladowania, warto je poznać z nadzieją, że nasi uczniowie nie będą ich powielać w codziennym życiu szkolnym…
Przeprowadzona wśród uczniów ankieta ewaluacyjna dowiodła, jak znacząco sketchnoting wpływa na postawę uczniów, skłaniając do myślenia krytycznego i autorefleksji w ramach kształtowania postaw. W oparciu o notatki graficzne łatwiej było wyrazić w formie werbalnej opinię o bohaterach, dokonać ich oceny wartościującej pozytywnie lub negatywnie, o czym świadczy wysoki procent uczniów (84%) zadowolonych, w pełni zaangażowanych w tok lekcji metodą sketchnotingu.
Innowację pedagogiczną realizują:
Magdalena Janiak, Edyta Pardo, Anna Wojtczak, Magdalena Komorska, Ewa Bida