Dzięki nowatorskiej metodzie sketchnotingu uczniowie klasy IVc poznali historię czwórki rodzeństwa – Łucji, Zuzanny, Edmunda i Piotra. Dzieci odnajdują drogę do tajemniczej krainy Narnii zamieszkałej przez mityczne stworzenia i mówiące zwierzęta. Bramą do tego niezwykłego świata okazuje się stara szafa w wiejskim domu należącym do Profesora. Rodzeństwo podczas zabawy w chowanego odkrywa szafę, która prowadzi ich wprost do magicznego świata- tytułowej krainy Narnii. Bohaterowie wraz z lwem Aslanem muszą stawić czoła Białej Czarownicy, która bezprawnie i okrutnie rządzi królestwem w czasie trwającej od stu lat zimy.
Prezentacji skomplikowanych losów bohaterów służyła metoda zastępowania notatek rysunkami. U podstaw tej formy przekazu niewerbalnego stoi myślenie wizualne, które starano się wśród uczniów rozwinąć, by ułatwić rozumienie treści lektury i wykorzystać zdobytą wiedzę do jej opracowania. Wysoka motywacja uczniów za zajęciach dowodzi, że sketchnoting rozwija szeroko rozumianą kulturę czytania i analizowania treści poprzez przystępną formę interpretacji.
Przygody czworga rodzeństwa, przedstawiane w kreatywny, niekonwencjonalny sposób, sprzyjały kształtowaniu u młodych czytelników właściwych zachowań społecznych. Analiza postaw bohaterów książki, zarówno pozytywnych jak i negatywnych, uświadomiła dzieciom, czym różni się dobro od zła oraz uczyła myślenia krytycznego w odniesieniu do własnych czynów.
Reasumując, innowacja programowo- metodyczna, obok niewątpliwej roli dydaktycznej, pełni również nieocenioną funkcję wychowawczą, ucząc zachowań i postaw prospołecznych, opartych na poszanowaniu dobra i sprawiedliwości. Oby te wartości, jak w baśni, zawsze zwyciężały…
O tym, jakie walory dydaktyczno-wychowawcze niesie z sobą innowacja pedagogiczna, przekonują badania przeprowadzone wśród uczniów w formie ankiety ewaluacyjnej. Zdecydowany procent ankietowanych (84%) donosi, że łatwiej im było zrozumieć treść lektury, której bohaterowie, wydarzenia i miejsca były przedstawione rysunkami. Większa ciekawość poznawcza, wyższa motywacja zadaniowa, a przede wszystkim możliwość oryginalnego opracowania lektury, sprzyjały doświadczaniu twórczego sukcesu, nawet wśród uczniów z trudnościami w nauce.
Innowację pedagogiczną realizują:
Magdalena Janiak, Edyta Pardo, Anna Wojtczak, Magdalena Komorska, Ewa Bida