Wiersz ze zbioru „Kronika olsztyńska” Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego okazał się sposobnością do realizacji dwóch projektów jednocześnie: ekologicznego – „Ocalimy świat” oraz polonistycznego- sketchnoting.
Tematem wiersza jest piękno świata przyrody i wielka przygoda z udziałem człowieka. Podmiot liryczny wypowiada się w pierwszej osobie liczby mnogiej – MY jako przedstawiciel grupy przyjaciół, przed którymi jawi się cudowna wyprawa, a wszystko to za sprawą kontaktu z zielonym światem przyrody. Wiersz zaliczany do gatunku liryki opisowo-refleksyjnej w sposób niezwykle przejmujący trafia do wyobraźni czytelnika, kreśląc obrazy pełne piękna natury podczas podróży w nieznane. Osoba mówiąca w wierszu wypowiada się w czasie przyszłym, co sprzyjało utrwaleniu wiadomości z gramatyki. Niezwykła przygoda polegać ma na poznawaniu wciąż nowych miejsc, odkrywaniu zatok, łowieniu ryb w jeziorach, obserwowaniu gwiazd na niebie.
W toku pogadanki tematycznej uświadomiono uczniom, że stan środowiska naturalnego w dużej mierze zależy od nas samych. Tymczasem powietrze jest skażone z powodu szybkiego rozwoju techniki, przemysłu chemicznego i samochodowego. Kwaśne deszcze niszczą lasy, spaliny zatruwają powietrze, odpady z fabryk zabijają rośliny i zwierzęta, ścieki zanieczyszczają wody. Innymi słowy, przyroda umiera, stąd zamysł, by już teraz bić na alarm i uwrażliwiać młodych na wszelkie zło naturze czynione.
Ekoprogram miał na celu uświadomić uczniom, jak nieocenioną rolę w życiu ludzi odgrywa natura, której jesteśmy częścią, a o której dobro nie w pełni dbamy.
Rolą sketchnotingu było utrwalić pojęcie czasu przyszłego w sposób jak najbardziej obrazowy, bazując na powiązaniu słowa z odpowiednią ikoną, grafiką, rysnotką.
Okazuje się, że jest to możliwe. Uczniowie z powodzeniem czytali wiersz w oparciu o notatki graficzne, używając czasowników dla określenia czynności, które dopiero miały nastąpić. Dzięki obrazowemu przedstawieniu treści uczniowie klasy Va zgłębiali tajemnice przyrody, kojarząc kolejne etapy wędrówki w nieznane z czasownikami w czasie przyszłym: popłyniemy, pokłonimy się, odkryjemy, znajdziemy, złowimy, posłuchamy.
Słowa poety:„(…) posłuchamy jak bije olbrzymie,/zielone serce przyrody” z jednej strony uwrażliwiały uczniów na piękno środowiska naturalnego, z drugiej zaś skłaniały do rewizji własnego stosunku do natury, będąc swego rodzajem apelem. Zatem, ratujmy przyrodę, aby jej „zielone serce” jak najdłużej biło dla nas i przyszłych pokoleń.
Ekoprogram realizują:
Edyta Pardo, Magdalena Janiak, Anna Wojtczak, Agnieszka Fedak, Magdalena Komorska, Kamila Paczkowska