Na zajęciach z ekologią w tle uczniowie klasy VI a przekonali się, że stałym elementem natury są lasy, jako siedlisko roślin, zwierząt i wyższych partii drzewostanu: liściastego, iglastego oraz mieszanego.
Po emisji filmu zadaniem szóstoklasistów było wpisanie nazw roślin występujących w poszczególnych warstwach lasu oraz skojarzenie
ich z odpowiednimi mieszkańcami- zwierzętami tam bytującymi. I tak w podszycie swe miejsce na dom znaleźli: pajęczaki, owady i ssaki takie jak: sarna, lis, borsuk, wilk, jeleń, dzik. Kontynuacją ćwiczenia było poszukiwanie ukrytych w diagramie literowym nazw zwierząt leśnych, o których można się było dowiedzieć więcej z „Opowieści leśnika”.
Przedmiotem dalszych ekologicznych zmagań była ściółka leśna jako życiodajny składnik lasów – warstwa leżąca bezpośrednio na glebie, a pod runem. Szóstoklasiści szybko zorientowali się, że utworzona jest z opadłych liści, gałązek, owoców, nasion, piór, sierści i odchodów zwierzęcych.
W toku zajęć uczniowie dowiedzieli się, że runo leśne jest bogate w grzyby, mchy, porosty, paprotniki, borówki, jeżyny i siewki drzew. Z tą wiedzą łatwiej im było wkleić brakujące części zdjęć roślin runa leśnego, aby potem wypisać ich nazwy w kolejności alfabetycznej: długosz królewski, pióropusznik strusi, skrzyp czy widłak. Ten mały akcent polonistyczny towarzyszył również szóstoklasistom w układaniu według alfabetu nazw roślin runa leśnego objętego całkowitą lub częściową ochroną. Przedmiotem uwagi były więc: śnieżyczka przebiśnieg, zawilec, sasanka czy krokus.
Wysłuchanie muzyki z cyklu „Pory roku” Piotra Czajkowskiego było zapowiedzią kolejnego wyzwania ekologicznego. Uczniowie opisywali wygląd lasu- drzew w czterech porach roku, bazując na obrazach zamieszczonych w Internecie, a dostępnych dzięki tablicy multimedialnej. Ćwiczenie służyło bogaceniu słownika czynnego i biernego, uwrażliwiając jednocześnie na piękno krajobrazu natury, bez względu na porę roku. Okazało się, że piękno to dla każdego z nas pojęcie względne. Jedni byli zauroczeni wyglądem lasu wiosną, innym podobał się las w zimowej czy jesiennej szacie. Wszyscy byli jednak zgodni co do tego, że las swoje prawa ma, a my winniśmy je bezwzględnie przestrzegać, Aby innych o tym przekonać, zadaniem uczniów było zaprojektowanie i wykonanie dowolną techniką znaku, który posłużyłby jako kodeks zachowania w lesie z poszanowaniem wszystkich jego warstw.
Zajęcia sprzyjały pogłębianiu szeroko pojętej świadomości i wrażliwości ekologicznej wśród dzieci i młodzieży.
Ekoprogram realizują:
Edyta Pardo, Magdalena Janiak, Anna Wojtczak, Agnieszka Fedak, Magdalena Komorska, Kamila Paczkowska