Doczekał się Słowacki, drugi po Mickiewiczu, wieszcz narodowy, aby i o Nim więcej uczniom na lekcjach języka polskiego opowiedziano. Po krótkiej nocie biograficzno- literackiej przyszedł czas na spotkanie z bohaterami dramatu o dwóch siostrach i księciu. I tu, podobnie jak w „Iliadzie” Homera, wiele będzie się działo… A przekonali się o tym uczniowie klas: 8b i 8c podczas projekcji spektaklu oraz w toku omawiania lektury.
Z nieocenioną pomocą znowu przyszedł sketchnoting, jako innowacja pedagogiczna, w której obraz- ikona uzupełnia, a częstokroć zastępuje, notatkę. Podczas zajęć starano się włączyć uczniów w proces tworzenia notatek graficznych w formie rysnotek, co ułatwiało analizować zawiłości losów bohaterów i porządkować plan wydarzeń zgodnie z chronologią.
Akcja utworu toczy się nad jeziorem Gopło. Utwór porusza problem winy i kary, który dosięga tytułową Balladynę- zabójczynię siostry- Aliny, Kostryna i innych osób. W myśl przekonania romantyków, dosięga ją kara z Góry- z Niebios, zostaje rażona piorunem w chwili wypowiadania słów własnego osądu „Winna śmierci”. Tajemnicze, ponure wydarzenia: zabójstwa, niezwykła śmierć królowej oraz istoty: Goplana, sługa Skierka, łatwiej było uczniom przedstawić, wykorzystując środki niewerbalne.
Jakkolwiek dramat zawiera wiele przestróg zaczerpniętych z wierzeń prostego ludu, nauka z niego płynąca ma charakter ponadczasowy. Uniwersalność przekazu polega na przeświadczeniu, że to co złe, musi spotkać zasłużona kara. Przysłowie mówi: ”Jaką bronią walczysz, od takiej broni giniesz”. Młodzież trafnie skojarzyła metaforyczny sens przysłowia– „Kto mieczem wojuje, od miecza ginie”- z postacią na wskroś złej, okrutnej Balladyny, żądnej władzy, pozbawionej wszelkich skrupułów w chorobliwym dążeniu do celu.
Analizując treść lektury, łatwo zauważyć, iż nie bez powodu w liście do matki Słowacki pisał: „(…) Ludzie jednak starałem się, aby byli prawdziwi i aby w sercu mieli nasze serca(…)”. Problematyka dramatu omawiana w oparciu o nowatorską metodę prezentowania notatek skłoniła młodzież do refleksji nad własnym postępowaniem, niekoniecznie w aspekcie dążenia do władzy, ale w sferze relacji interpersonalnych z otoczeniem, w realizacji planów i przedsięwzięć, chociażby tych szkolnych oraz bardziej odległych w dorosłym życiu. Jak się okazuje, książka sprzed wieków może być źródłem cennych, wciąż aktualnych, wskazówek na dobre, spełnione na drodze prawdy, życie.
Innowację pedagogiczną realizują:
Edyta Pardo, Magdalena Janiak, Anna Wojtczak, Magdalena Komorska, Ewa Bida