O tym, jak przyczyną wielkiego zamieszania może stać się w historii i literaturze urok niewieści, przekonali się ósmoklasiści, poznając losy bohaterów „Iliady” Homera. W epopei greckiego poety i śpiewaka piękna Helena odegrała przecież kluczową rolę. Powodem konfliktu zbrojnego było porwanie przez Parysa- księcia trojańskiego- pięknej Heleny, żony króla Sparty, Menealosa.
Sketchnoting jako nowatorska metoda przedstawiania notatek okazała się pomocna w poznawaniu miłosnych perypetii i wojennych zawiłości, które trwale zapisały się w dziejach Greków i Trojan. Poemat o wojnie, zakończony całkowitą zagładą Troi, łatwiej było poznać dzięki notatkom myślograficznym i rysnotkom, które w jaskrawy sposób ilustrowały przyczyny, przebieg i skutki gniewu Achillesa obrażonego na Agamemnona w wyniku sporu o brankę Bryzeidę. Jak łatwo dostrzec, znowu uroda pięknej kobiety stała się przysłowiową kością niezgody, nawet pomiędzy wojownikami sprzymierzonych wojsk i wspólnego wroga Greków, czyli walecznych Trojan.
Rozbudzone sketchnotingiem myślenie wizualne uczniów sprawiło, że z wielkim zaciekawieniem śledzili losy bohaterów- herosów, by ocenić ich wkład w dziesięcioletniej wojnie o piękną Helenę. Motyw namiętnej miłości do kobiety i konfliktu zbrojnego- jako nieodwracalnych skutków porwania królowej Sparty- prezentowali ósmoklasiści, uzupełniając karty pracy komentarzem w formie słowa pisanego. Innowacyjna metoda oparta na notatkach graficznych podtrzymywała ciekawość poznawczą wśród uczniów, od pierwszej po ostatnią lekcję, co potwierdza zasadność jej stosowania.
Innowację pedagogiczną realizują: Edyta Pardo, Magdalena Janiak, Anna Wojtczak, Magdalena Komorska, Ewa Bida