Program ekologiczny pn. „Ocalimy świat”- rozmowy w przeddzień nadejścia zimy, a inaczej: Jak pomóc zwierzętom przetrwać zimę?

Jak słusznie zauważyli uczniowie klasy VI a nie wszystkie zwierzęta przesypiają zimę. Niektóre z nich zapadają w zimowy sen, zwany hibernacją i bezpiecznie wybudzają się wraz z nadejściem wiosny. Większość zwierząt musi jednak zmierzyć się z przysłowiową walką o przetrwanie podczas srogiej zimy. I tu do akcji wkraczają ekolodzy i zwykli miłośnicy zwierząt, którym los- głodujących i cierpiących zimą- przedstawicieli świata fauny nie jest obojętny.

Poszukując odpowiedzi na pytanie: Jak przetrwać zimę?-  szóstoklasiści ustalali, które zwierzęta zasypiają na zimę, a którym trzeba pomóc. Służyła temu karta pracy przedstawiająca ilustracje zwierząt oraz rozsypanka literowa z ich nazwami. Kolejnym zadaniem było sformułowanie odpowiedzi na pytanie: Dlaczego zwierzęta gromadzą zapasy na zimę? Niezbędna okazała się rozsypanka wyrazowa, która rozwiała wszelkie wątpliwości. Okazało się, że zwierzęta gromadzą na zimę zapasy pokarmu, ponieważ wtedy jest go bardzo mało i trudno go zdobyć. Sadło chroni zwierzęta przed mrozem i jest „spiżarnią” w czasie zimowego snu.

Podczas spotkania z leśniczym uczniowie dowiedzieli się, że paśnik to stołówka dla saren, dzików, zajęcy i jeleni, którym pozostawiamy do schrupania, buraki, marchew, kapustę czy siano. Dla ptaków zbawienne są owoce głogu, ziarna zbóż czy kawałki słoniny dla sikorek w karmniku.

Dalsze rozważania skupione były wokół opowiadania „Idzie zima- chudy nie przetrzyma”. O przygotowaniach zwierząt do zimy przekonali się uczniowie, śledząc losy bohaterów komiksu o tym samym tytule. Szóstoklasiści w myśl hasła „Mieszkanko na zimę” kojarzyli zwierzęta z odpowiednim miejscem- bezpiecznym domem na zimę. Zadaniem młodych ekologów było odgadnięcie nazw zwierząt, o których mowa w zagadce zaczerpniętej z „Księgi zagadek”. Po krótkiej naradzie padły nazwy: świerszcz, zając, niedźwiedź, borsuk, mysikrólik, gil, nietoperz, wiewiórka.

Podsumowaniu wiadomości służył tekst z luką, w którym w miejsce kratek należało wpisać odpowiedni wyraz. Dowiedzieliśmy się, że borsuki, świstaki, susły,  myszy kopią i wyściełają zaciszne jamy. Niedźwiedź uważnie szuka dobrego miejsca na zimową gawrę. Wiewiórka często opuszcza zimą swoje mieszkanie, ale podczas silnych mrozów starannie zatyka otwór dziupli i zasypia zwinięta w kłębek. Zwinne jaszczurki śpią zimą w wygodnych jamkach. Żaby, zagrzebane w mule lub ukryte pod kamieniami, zapadają w odrętwienie zwane snem zimowym. Nietoperze otulają się swoimi skrzydłami i śpią głową w dół w jaskiniach i na strychach.

Zajęcia z cyklu „Ocalimy świat” sprzyjały pogłębianiu wrażliwości i empatii uczniów na los zwierząt, którym zima straszna. Należy mieć nadzieję, że postawy proekologiczne ukształtowane wśród uczniów w toku realizacji programu znajdą potwierdzenie w ich obecnym i dorosłym życiu.

Ekoprogram realizują: Edyta Pardo, Magdalena Janiak, Anna Wojtczak, Agnieszka Fedak, Magdalena Komorska, Kamila Paczkowska

Komentarze są wyłączone.