Kontynuując temat ochrony wybranych gatunków zwierząt uczniowie klasy VI a skupili swoją uwagę na małym, niepozornym zwierzątku, jakim jest jeż. Punktem wyjścia do ekologicznych rozważań był wiersz pt. „Jeż” Hanny Zdzitowieckiej. Jesienna aura, podczas której owe zwierzątko zapada w zimowy sen, podsunęła myśl, by skoncentrować swą uwagę właśnie na nim, zanim na dobre zapadnie w stan błogiej hibernacji. Analiza wiersza pozwoliła uczniom dokonać wyboru poprawnych odpowiedzi na temat wyglądu i trybu życia jeży, będących w Polsce pod ochroną. Młodzi ekolodzy bezbłędnie poradzili sobie z zadaniami zamkniętymi w ramach testu z jeżem w roli głównej.
Kolejnym ćwiczeniem był tekst z luką, który należało uzupełnić odpowiednimi wyrazami z ramki tak, aby treść była spójna, uporządkowana i logiczna. Jak się zapewne domyślacie, przedmiotem uwagi znowu był jeż, który opowiadając o sobie, obalił błędny mit, jakoby nosił na kolcach jabłka i był szkodnikiem. Otóż, okazuje się, że kolce służą mu tylko do ochrony, a jako zwierzę pożyteczne zjada wiele szkodników, m. in. owady, ślimaki, węże, żaby czy dżdżownice. Tak więc wizerunek jeża został nieco ocieplony, przedstawiony zgodnie z prawami natury, a samo zwierzę zyskało na naszej sympatii. Niemniej jednak, jakkolwiek nikt z nas przecież nie życzy jeżom źle, samo spotkanie z kolczastą kulką mogłoby okazać się nader nieprzyjemne…(:
Lekcja z jeżem w tle uświadomiła uczniom, że żyjemy w ekosystemie, którego ważną częścią jest każde- nawet to najmniejsze- zwierzę, jako element przyrody ożywionej, o której dobry stan należy dbać. Nie wolno zatem zapominać o prawie małego jeża do ochrony w Polsce, czemu służyły zajęcia pogłębiające świadomość ekologiczną wśród dzieci i młodzieży. Kształtowanie postaw proekologicznych wobec natury- tak świata fauny, jak i flory- już od najmłodszych lat sprawi, że – jak brzmi nazwa programu- ocalimy świat.
Ekoprogram realizują:
Magdalena Janiak, Edyta Pardo, Anna Wojtczak, Agnieszka Brzezicka, Magdalena Komorska, Kamila Paczkowska