W roku szk. 2022/23 klasy III c, VII/VIII a oraz VIII f realizowały innowację pedagogiczną „Z darami natury świat nie jest ponury”.
Celem głównym było rozbudzenie zainteresowania dzieci naturą poprzez odkrywanie, doświadczanie, eksperymentowanie oraz wykorzystanie jej zasobów do kształtowania kompetencji kluczowych. Zajęcia plenerowe, kontakt z naturą, jej darami stanowił integralną część procesu edukacyjnego. W tym celu nawiązano współpracę z Nadleśnictwem Zaporowo oraz Parkiem Krajobrazowym Wysoczyzny Elbląskiej. Podczas spotkań wielokrotnie przewijały się elementy poranków freblowskich. Organizowane aktywności umożliwiały ćwiczenie wszystkich zmysłów, rozwijanie sprawności manualnej, koncentracji, koordynacji wzrokowo-ruchowej, wyobraźni. Podczas zajęć i zabaw dydaktycznych uczniowie korzystali z różnorodnego materiału przyrodniczego, typu glina, woda, kamienie, piasek, patyki, owoce drzew. Wszystkie działania systematycznie umieszczano na stronie szkoły.
Mocne strony innowacji:
- działania oparte na kontakcie z przyrodą i bazowaniu na materiale przyrodniczym podczas doświadczeń i eksperymentów,
- wykorzystane wielu atrakcyjnych i aktywnych form i metod pracy,
- zaangażowanie wszystkich uczestników do zadań zawartych w innowacji.
Efekty i wnioski:
Obserwacja uczniów podczas zajęć oraz przeprowadzone rozmowy pozwoliły na wysunięcie następujących wniosków:
Uczeń:
- lubi kontakt z przyrodą, jest wrażliwy na jej piękno, troskliwy w stosunku do zwierząt,
- aktywnie poszukuje rozwiązań zadań problemowych,
- nabył kompetencje komunikacyjne, społeczne, przyrodnicze, matematyczne, stosownie do swoich możliwości intelektualnych,
- jest samodzielny (na miarę swoich możliwości psychofizycznych) podczas czynności samoobsługowych, czynności zadaniowych,
- wykazuje się kreatywnością,
- dostrzega zależność między stanem naturalnego środowiska a zdrowiem człowieka i zwierząt.
Bożena Kowalewska, Beata Maj, Marta Zalewska