Czas izolacji w okresie pandemii jest dla nas wszystkich trudny, szczególnie dla dzieci i młodzieży. Młodsze dzieci czują się niepewnie, bywają przestraszone, zlęknione, czasem mogą być pobudzone, nieuważne, dokuczliwe, mogą doświadczać zaburzeń snu, osłabionego apetytu. Starsze dzieci pytają uporczywie o powód izolacji, kwarantannę. Pomóżmy im przetrwać te trudne chwile. Skupmy się na poświęceniu im uwagi, wspólnych spacerach, grach planszowych, „wojnie” na poduszki, ćwiczeniach ruchowych.
Nauka zdalna i wstrzymanie się od kontaktów z rówieśnikami nie jest łatwe dla małego dziecka, jak i dla nastolatka. Rodziców powinna zaniepokoić każda zmiana dotychczasowego zachowania dziecka, jeśli zaczyna inaczej jeść, jest smutniejsze, nie odzywa się, jeszcze więcej czasu spędza samotnie w pokoju, jest opryskliwe, rozdrażnione, smutne. Rozmawiajmy z dziećmi o emocjach. Angażujmy dzieci w obowiązki domowe. Utrzymujmy stały rytm dnia, zwłaszcza jeśli chodzi o porę snu i posiłków. Nie pozwólmy dziecku całkowicie zniknąć w Internecie. Ilość bodźców płynąca z ekranów jest męcząca dla dzieci, ma też wpływ na to, czy dobrze śpią. Na godzinę przed snem odstawmy komputer, komórki, wywietrzmy pokój. Wspierajmy dziecko w utrzymywaniu kontaktu z rówieśnikami. Dziecko może, oczywiście w dozwolonych godzinach, po szkole, pójść na spacer. Zadbajmy o zdrowy ruch. Wprowadźmy rodzinny zwyczaj: wyjdźmy razem z dzieckiem co wieczór np. o 18.00 na 30-minutowy, marszowy spacer, który dobrze wpływa na nasze samopoczucie . Skoro mówimy dziecku „nie siedź ciągle przed komputerem”, dajmy mu dobry przykład.
Dziś wychodząc naprzeciw naszym uczniom proponujemy tygodniową zabawę graficzną „Jak się czujesz?”- pozwoli to zauważyć, czy z Dzieckiem nie dzieje się coś złego. Drogi Rodzicu, bądź czujny!
Prosimy o wypełnienie przez Dziecko dowolnie wybranej techniki zaznaczania tygodniowego samopoczucia. Zawsze po tym należy zrobić coś wspólnie, co sprawi Dziecku przyjemność, np. wspólne gotowanie, pieczenie ciasteczek, zorganizować prosty konkurs- np. kto dłużej potrafi stać na jednej nodze, kto zrobi najwyższą wieżę z poduszek, czy najdłuższą trasę z obuwia. Wspólne sprzątanie również może być dla Dziecka niezłą frajdą- mogą to być kolejne wyścigi- kto szybciej odłoży rzeczy na miejsce. Pomysłów może być wiele. Wybierzcie jeden z nich.
Karty dla Dzieci w załączeniu.
Wypełnione prosimy o odesłanie w formie zdjęcia w piątek 16 kwietnia- do wychowawców klas.