W ramach projektu gimnazjalnego uczniowie klasy 2 A gimnazjum uczestniczyli w zajęciach „Tradycje bożonarodzeniowe – stereotyp warty kultywowania”. W pierwszej części spotkania uczniowie zapoznali się z dwoma definicjami słowa „stereotyp”- zaczerpniętymi ze „Słownika wyrazów obcych” W. Kopalińskiego. Poznali przykłady negatywnych stereotypów, jako funkcjonujących w świadomości społecznej uproszczonych obrazów rzeczywistości, powtarzanych , nie zawsze słusznych opinii. Interpretując drugą definicję słowa „stereotyp”, rozumianego jako powtarzający się schemat, szablon postępowania, obecni na zajęciach posłużyli się przykładem tradycji bożonarodzeniowych i towarzyszącym im obrzędów. Ze względu na zbliżający się okres świąt Bożego Narodzenia ta część spotkania stała się okazją do wymiany doświadczeń i tradycji stosowanych przy tej okazji w rodzinach uczniów. Okazało się ,że wiele z nich to przekazywane przez pokolenia tradycje ,stereotypy bez których te najpiękniejsze polskie święta straciłyby całkowicie swój niepowtarzalny urok i symboliczną wymowę. Dlatego jednogłośnie orzekliśmy, że te stereotypy są pozytywne i za wszelką cenę należy je kultywować. Z tym przekonaniem i tradycyjnym : ”Wesołych Świat” udaliśmy się do domów, by kontynuować przygotowywania do jednych z najpiękniejszych i najbardziej rodzinnych świąt w roku.
Organizator zajęć
D. Szablewska-bibliotekarz szkolny