Z zapartym tchem śledziliśmy losy dwóch słowiańskich wojów- tytułowych bohaterów, których przygody zaskakują widza wartką akcją, pełną nieoczekiwanych zwrotów i splotem wydarzeń trzymających do końca w napięciu. Nieocenionym atrybutem lektury jest humor, który zdominował fabułę, czyniąc książkę nad wyraz śmieszną. Źródłem komizmu, którego tu bez liku, są zabawne postacie, sytuacje i słowa. Wszystko to byłoby trudno czytelnikom zrozumieć, gdyby nie myślenie wizualne, którego źródłem jest sketchnoting, czyli analiza i prezentacja treści z wykorzystaniem rysunków..
Przezabawną historię przygód dwóch słowiańskich wojowników – mądrego i uczciwego Kajka oraz silnego i samolubnego Kokosza – służących kasztelanowi Mirmiłowi, poznali uczniowie kl. IVc w oparciu o innowację pedagogiczną- sketchoting. Dwaj przyjaciele dzielnie bronią Mirmiłowa przed atakami niecnych zbójów, raz po raz wpadając w tarapaty, co łatwo było dzieciom przyswoić dzięki nowatorskiej metodzie obrazowego przedstawiania treści.
Drogą myślenia wizualnego uczniowie, obok komicznych walorów lektury, dostrzegli również cenne wskazówki życiowe, o których na co dzień nie wolno zapominać. W życiu bowiem nie zawsze to, co śmieszy i bawi, bywa pozbawione treści…
Czego uczy nas sztuka „Kajko i Kokosz Szkoła latania” ?
Otóż, jak spostrzegli sami uczniowie, przygody Kajka i Kokosza ukazują siłę odwagi, przyjaźni, poświęcenia i poczucia humoru, który uzdrawia atmosferę i nastroje między ludźmi. „Kajko i Kokosz” to ponadczasowa siła słowiańskiego humoru oparta na uniwersalnych wartościach ludzkich z bogatym repertuarem uczuć, doznań i emocji, co dało się przelać na karty pracy z karykaturalnymi sylwetkami bohaterów.
A tu, jak dowodzą badania ankietowe i satysfakcjonujący procent (84%) zadowolonych z pracy metodą sketchnotingu, z pomocą przyszły obrazki, rys notki, ciekawe rozwiązania graficzne oddziałujące na wyobraźnię oraz myślenie konkretno-obrazowe i abstrakcyjne uczniów. Zatem, walory poznawcze innowacyjnej metody programowo- metodycznej przekonują o zasadności jej stosowania na lekcjach języka polskiego.
Innowację pedagogiczną realizują:
Magdalena Janiak, Edyta Pardo, Anna Wojtczak, Magdalena Komorska, Ewa Bida