Punktem wyjścia do ekologicznych rozważań uczniów kl. VI a były rożne ilustracje środowiska naturalnego, wśród nich również te, na których widać bezmyślną, niszczycielską działalność człowieka. Nawiązując do symbolicznej wizyty przyrody u lekarza, szóstoklasiści zastanawiali się, które z wymienionych zachowań zaobserwowanych na zdjęciach uznać należy za właściwe, a które bezwzględnie wymagają interwencji „medyka”. W myśl takiego założenia klasyfikowano zdania, rysując obok uśmiech przy poprawnym zachowaniu albo minę niezadowolenia przy zachowaniu, które szkodzi przyrodzie.
I tak, na uznanie zasłużyły postawy oparte na trosce o stan natury:
– Segregowanie śmieci. – Zachowanie ciszy w lesie. – Zbieranie makulatury.
– Sadzenie nowych drzew. – Ochrona grzybni. – Stawianie paśników i karmników.
Zgoła odmienna mina oznaczała krytykę i dezaprobatę dla zachowań, które są wrogie przyrodzie:
– Wyrzucanie śmieci do lasu.- Rozpalanie ognisk w miejscach niedozwolonych.
– Zanieczyszczanie atmosfery spalinami. – Zużywanie nadmiernej ilości wody.
– Wylewanie ścieków do rzek. – Płoszenie zwierząt.– Samowolne wycinanie drzew.
Już sama przewaga złych nawyków ludzi względem świata przyrody zmusza do przysłowiowego bicia na alarm, a czynić to trzeba jak najwcześniej w myśl przysłowia: „Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąca”. Stąd też w dalszej części zajęć z ekologią w tle, uczniowie odpowiadali na pytanie: „Co lekarz zalecił przyrodzie?” W ramach odpowiedzi uczniowie kolorowali ramki z cennymi radami.
- Częste przebywanie na słońcu przy jednocześnie odpowiednim poziomie nawodnienia ziemi dzięki umiarkowanym deszczom.
- Oddychanie świeżym powietrzem.
- Pływanie w czystych, niczym nieskażonych, wodach rzek, jezior, mórz i oceanów.
- Picie źródlanej wody.
- Unikanie hałasu.
Zwieńczeniem zajęć było wysłuchanie piosenki „Zostań przyjacielem Ziemi” oraz odszukanie w diagramie literowym wyrazów, które mówią, o co powinniśmy dbać, co należy chronić i co oszczędzać na naszej planecie. Uczniowie w mig odczytali słowa- klucze: lasy, przyrodę, morza, ptaki, zwierzęta, rośliny, wodę, łąki, których wartość w ekosystemie i biocenozie jest niewątpliwa.
Teatrzyk ekologiczny pozwolił ustalić, z jakich przedmiotów powstało na boisku wysypisko śmieci, co było swego rodzaju apelem do uczniów, by tego typu praktyk nie uskuteczniać. A wszystko po to, aby przyroda nie wymagała pilnej wizyty u lekarza…
Ekoprogram realizują:
Edyta Pardo, Magdalena Janiak, Anna Wojtczak, Agnieszka Fedak, Magdalena Komorska, Kamila Paczkowska