W roku szkolnym 2016/2017 klasy II a i II b gimnazjum realizują projekt pt. „Jak walczyć ze stereotypami?”.
Wybór tematu podyktowany był:
- wzrostem ilości przypadków osiedlania się na terenie całej Europy ludzi o różnych kolorach skóry spowodowany rozwojem przemysłowym, sytuacjami gospodarczymi i politycznymi
- koniecznością znajomości praw człowieka i umiejętności dostrzegania przypadków łamania ich
- typowym dla młodzieży gimnazjalnej niskim poziomem tolerancji dla wszelkich odmienności
- powielaniem przez młodzież stereotypów przekazywanych w środowisku domowym i rówieśniczym
Dla zespołów uczniowskich sformułowane zostały następujące tematy, nad którymi uczniowie będą pracować pod opieką nauczycieli, którzy zdecydują się współpracować w projekcie:
a) Stereotypy a życie społeczne
- Stereotyp, uprzedzenie, dyskryminacja – czy jedno wynika z drugiego?
- W jaki sposób bazowanie na stereotypach wpływa na relacje międzyludzkie?
b) Utrwalanie i redukowanie stereotypów
- Jak ludzie uczą się stereotypów?
- Dlaczego stereotypy przekazywane są z pokolenia na pokolenie?
c) Wydarzenia historyczne a stereotypy
- Czy stereotypy i uprzedzenia mogą prowadzić do nienawiści na tle wyznania, koloru skóry itp.?
- Jak podział Niemiec i budowa Muru Berlińskiego przyczyniła się do narastania nierówności społecznych?
d) Media a stereotypy
- Jakie stereotypy widoczne są w reklamach?
- Czy media mają wpływ na walkę ze stereotypami i uprzedzeniami?
Poszukując informacji, wymieniając doświadczenia, rozwiązując problemy i doskonaląc umiejętność współpracy uczniowie będą dążyć do osiągnięcia następujących celów:
- uświadomienie sobie wpływu stereotypów na nasze poglądy i przekonania
- uświadomienie sobie związku między lękiem i uprzedzeniami a kształtowaniem się stereotypów
- zbadanie wpływu wydarzeń historycznych na powstawanie stereotypów przekazywanych z pokolenia na pokolenie
- kształtowanie postaw tolerancji dla odmienności innych osób w wymiarze kulturowym, rasowym, religijnym, płciowym
Koordynatorami projektu są: Danuta Kaszczuk – wychowawczyni kl. II a, Tamara Lorentsen – wychowawczyni kl. II b oraz Monika Kaszczuk – nauczyciel w-f i edukacji dla bezpieczeństwa w obu klasach.
Prace nad problemami projektowymi trwać będą od grudnia 2016r. do kwietnia 2017r., a ich wyniki prezentowane będą społeczności szkolnej na bieżąco w formie gazetek, ogłoszeń, plakatów oraz prezentacji podczas oficjalnego podsumowania projektu.