Zafascynowanie Henryka Sienkiewicza historią starożytnego Rzymu zaowocowało powieścią panoramiczną, której motywem przewodnim są prześladowania pierwszych chrześcijan przez pogan za czasów cesarza Nerona. Książka została nagrodzona literacką Nagrodą Nobla w 1905r., co w sposób szczególny skłania czytelnika do wnikliwej analizy problematyki przedstawionej przez polskiego noblistę.
Powieść historyczna ukazuje zderzenie dwóch przeciwstawnych światów: upadającego Rzymu i nadchodzącej epoki nowożytnej oraz konflikt dwóch środowisk: pogan i chrześcijan. Jako że bohaterem „Quo vadis” jest cały Rzym, a sama powieść zawiera kilka wątków: historyczny, miłosny, religijny, obyczajowy, społeczny- utwór może okazać się dla młodego odbiorcy nader trudny w przekazie. I tu z pomocą przychodzi nowatorska metoda sketchnotingu, za sprawą której treść jest bardziej zrozumiała dzięki notatkom myślograficznym.
Dało się spostrzec, że uczniowie klas: VIII b, VIII c- z zaciekawieniem i uwagą dojrzałego czytelnika- śledzili losy bohaterów, których zmienne koleje łatwiej było przedstawić w formie notatki popartej obrazem graficznym. Rysnotki posłużyły do charakterystyki sylwetek bohaterów, których dynamizm- z uwagi na przemianę wewnętrzną- sprawia, że czytelnik rzadko pozostaje obojętny. Wyobraźnię uczniów starano się pogłębiać, bazując na metodzie oglądowej (projekcja audiowizualna- film) i słowno-obrazowej (komentarz nauczyciela poparty graficznym zapisem notatki).
Dzięki innowacji pedagogicznej, w której obraz niejednokrotnie zastępuje myśl tradycyjnie wyrażoną słowem, lektura „Quo vadis, Domine?”, co znaczy „Dokąd idziesz, Panie?” rozbudziła wśród młodzieży ciekawość poznawczą, czego potwierdzeniem była empatia, jako przejaw autentycznego utożsamiania się z losami bohaterów. Wszystko to świadczy o atrakcyjności zajęć w pełni angażujących sferę poznawczo-emocjonalną uczniów.
Innowację pedagogiczną realizują:
Edyta Pardo, Magdalena Janiak, Anna Wojtczak, Magdalena Komorska, Ewa Bida