Sketchnoting na usługach pieśni i fraszek mistrza Jana z Czarnolasu

Sketchnoting okazał się dla tegorocznych ósmoklasistów doskonałą metodą poznania wartości nadrzędnych, uniwersalnych i ponadczasowych, o których prosto, a zarazem niezwykle przekonywająco pisze mistrz słowa- Jan Kochanowski. Za sprawą treści zawartej w rysnotkach uczniowie zgłębiali tajniki ludzkiej natury, dowiadując się, jak żyć, by być szczęśliwym i spełnionym. Renesansowy stoik apeluje, aby nie porzucać nadziei w chwilach zwątpienia, bo „złotym środkiem” jest równowaga, której i nam współcześnie niejednokrotnie brakuje.

Związek fraszek Jana Kochanowskiego z jego życiem i pracą łatwiej było uczniom przedstawić w formie graficznej. Na rysunki korespondujące z fraszką „Na dom w Czarnolesie” ósmoklasiści – w myśl przekazu poety- nanosili etykiety w odpowiedzi na pytanie, co w życiu jest najważniejsze. Słowa klucze: zdrowie, rodzina, czyste sumienie, życzliwość ludzi, „znośne obyczaje”, „nieprzykra starość”, pokój w sercu i ojczyźnie to przecież to, co i współcześnie zbliża nas do szczęścia.

Innowacja pedagogiczna oparta na słowie, któremu towarzyszą obrazy i karty myślograficzne umożliwiła nastolatkom poznać wskazówki moralno-etyczne ojca poezji polskiej. Uczniowie w sposób kreatywny i angażujący myślenie analityczne oraz krytyczne oparte na autorefleksji, uświadamiali sobie, co dla nich jest najważniejsze i jak postępować, by tego nie zatracić. Dzisiaj już wiedzą, że sława, władza, bogactwo wcale nie muszą być gwarancją szczęścia, o czym przekonali się, analizując treść fraszek: „Na zdrowie” i „O żywocie ludzkim”.

Pieśń IX Jana Kochanowskiego, której myśl przewodnią najpełniej wyrażają słowa: „Nie porzucaj nadzieje”, uczniowie kojarzyli z wciąż aktualnymi frazeologizmami i przysłowiami. Staropolska mądrość w nich zawarta pozwala przetrwać największe życiowe burze, bo jak pisał mistrz słowa:

„ (…) Bo nie już słońce ostatnie zachodzi,

 A po złej chwili piękny dzień przychodzi (…)”

„ (…) Nic wiecznego na świecie:

Radość sie z troską plecie, (…)”

Ciekawość poznawcza rozbudzona nowatorską metodą nauczania sprzyjała kreatywnemu działaniu i zgodnej pracy w grupie rówieśniczej. Sketchnoting, z Czarnoleskim mistrzem Janem w roli głównej, okazał się cenną lekcją porad psychologicznych, odzwierciedlając prozę życia wszystkich nas i każdego z osobna.

Innowację pedagogiczną realizują:

Edyta Pardo, Magdalena Janiak, Anna Wojtczak, Magdalena Komorska, Ewa Bida

Komentarze są wyłączone.