Uczniowie klasy VI a aktywnie włączyli się w realizowany we współpracy z Fundacją „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom” i WWF Polska – Ekoprogram pn. „Ocalimy Świat”. Ekologiczne zmagania rozpoczęliśmy od lekcji pod hasłem „Przyroda wokół nas”. Najpierw pogłębialiśmy wiedzę na temat szeroko pojętej ochrony zwierząt. Okazało się, że wiele jeszcze musimy się dowiedzieć. To skłoniło nas do spotkania z wybranymi ssakami chronionymi w Polsce. Na przysłowiowym świeczniku znalazły się więc następujące gatunki: nietoperz, bóbr, zając bielik, niedźwiedź, żubr, wiewiórka, jeż, świstak, kozica. Ustalenie nazw ssaków i skojarzenie ich z odpowiednią ilustracją pozwoliło odczytać hasło, będące niejako głosem wszystkich ludzi świata: „SZANUJMY PRAWA ZWIERZĄT”.
Kolejnym etapem ekologicznych przedsięwzięć było poznanie treści trzech artykułów Światowej Deklaracji Praw Zwierząt. Uczniowie na forum prezentowali treść, uprzednio uzupełniając luki w wyrazach z trudnością ortograficzną. W taki oto sposób dało się pogodzić ekologię z ortografią, w ramach korelacji międzyprzedmiotowej. Dzisiaj uczniowie już wiedzą, co prawo w tej kwestii stanowi:
Art.1 Wszystkie zwierzęta rodzą się równe wobec życia i mają te same prawa do istnienia.
Art. 6 Każde zwierzę, które człowiek wybrał na swego towarzysza, ma prawo żyć tak długo, jak długo pozwala na to jego natura. Porzucenie zwierzęcia jest aktem okrutnym i nikczemnym.
Art. 10 Żadne zwierzę nie może służyć rozrywce człowieka. Wystawianie zwierząt na pokaz oraz widowiska z udziałem zwierząt, narażają na szwank godność zwierzęcia.
Szóstoklasiści, szczerze zatroskani losem zwierząt- zwłaszcza tych udomowionych- doskonale poradzili sobie z analizą i interpretacją treści zawartej w dokumencie, jakim jest Światowa Deklaracja Praw Zwierząt. Wiktoria wyraziła swe myśli w formie krótkiego apelu:
Zwierzęta usypiamy tylko wtedy, gdy są chore. Nie wolno im odbierać życia dla kaprysu. Zwierzę nie może być obiektem złych zabaw i żartów. I tutaj znowu, rodem z języka polskiego, wkradł się morał bajki Ignacego Krasickiego „Dzieci i żaby”: „(…) Chłopcy, przestańcie, bo się źle bawicie! Dla was to jest igraszką, nam idzie o życie”.
Wielką atrakcją lekcji z ekologią w roli głównej były zadania z wykorzystaniem tablicy interaktywnej. Uczniowie bez trudu kojarzyli ruchome obrazy z nazwami chronionych zwierząt i układali ich nazwy w oparciu o plątaninę literową. Jak zauważyliście, tu znowu wkradł się język polski…
Zajęcia skoncentrowane wokół programu „Ocalimy świat” sprzyjały kształtowaniu wśród uczniów postaw proekologicznych w aspekcie ochrony bogatego świata fauny. Bazowanie na tablicy interaktywnej do żywego rozbudziło wyobraźnię i ciekawość poznawczą wśród uczniów, pogłębiając jednocześnie ich kompetencje cyfrowe.
Ekoprogram realizują: Magdalena Janiak, Edyta Pardo, Anna Wojtczak, Agnieszka Brzezicka, Magdalena Komorska, Kamila Paczkowska