Sketchnoting na lekcjach języka polskiego, czyli rysujemy notatki do lektury „Mały Książę”

Tym razem z nowatorską metodą redagowania treści notatek za sprawą rysunków zmierzyli się uczniowie klas: VIII c i VIII b. Drogą myślenia wizualnego przedstawili przejmującą opowieść o chłopcu, który wyrusza w podróż po planetach w poszukiwaniu przyjaciela. Rysnotki, jak za sprawą czarodziejskiej różdżki, przeniosły uczniów w fantastyczny świat postaci i wydarzeń bezpośrednio i trwale chwytających za serce.

Lektura wnikliwie poznana dzięki połączeniu obrazów, ikon i rysunków,  uświadomiła młodzieży, jak ciężko jest znaleźć prawdziwego przyjaciela od serca –     w czasach nie tylko współczesnych autorowi książki, ale i obecnie. Tymczasem, dowiadujemy się, że prawdziwie bratnia dusza to wielkie szczęście i dar niebywały.

Kreatywne przedstawienie treści lektury w wersji graficznej wiernie odzwierciedliło baśniową rzeczywistość, gdzie wszystko jest możliwe. Mały Książę podróżując po planetach, spotyka różne postaci, z którymi przeprowadza krótką rozmowę. Ten świadomy zamysł autora ukazuje, jak dużo dobra i miłości, wzajemnej tolerancji i akceptacji nie za coś, ale pomimo wszystko, jest potrzebne i nieocenione dla pełni życia.

Innowacja drogą sketchnotingu okazała się skutecznym narzędziem mobilizującym uczniów do samodzielnego zdobywania wiedzy i porządkowania informacji skoncentrowanych wokół treści lektury. Upraszczanie wypowiedzi z wykorzystaniem niewerbalnych środków przekazu służyło kształtowaniu wśród uczniów właściwych postaw. Uczniowie ochoczo rysowali każdego z bohaterów, wartościując ich pozytywnie lub negatywnie. Największą sympatię wzbudziła postać Małego Księcia, co dało się spostrzec w rysunkach. Młodzi lekturo rysownicy akceptują go takim, jakim jest, bo dzięki przesłaniu zawartemu w książce wiedzą: „Dobrze widzi się tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu.”

Innowację pedagogiczną realizują:

Magdalena Janiak, Edyta Pardo, Anna Wojtczak, Magdalena Komorska, Ewa Bida

Komentarze są wyłączone.