„Z darami natury świat nie jest ponury-
oddziaływanie na ucznia w nurcie pedagogiki freblowskiej i koncepcji przygody”
„Rytm i rytmiczna organizacja czasu”
Realizacja innowacji opartej na kontakcie z przyrodą i jej obserwacji pozwoliła jej uczestnikom dostrzec wokół siebie pewne regularności, ustalone następstwa czyli rytmy. Podczas dzisiejszych zajęć uczniowie odczuwali rytmy tworząc muzykę: klaszcząc, tupiąc. Wysłuchiwali rytmy i kontynuowali je. Odtwarzali je ze słuchu oraz na podstawie graficznego wzoru. Ilustrowali rytmy wykorzystując dary natury: kasztany, żołędzie, kamienie. Ćwiczyli w ten sposób orientację przestrzenną i koordynację słuchowo – wzrokowo – ruchową. Podczas zajęć oglądali również film pt. „Kamyki Astona” Lotta Geffenblad z powtarzającymi się motywami. W ten sposób utrwalali pojęcia czasowe. Wszystkie te ćwiczenia uczyły dostrzegania przemienności dnia i nocy, dostrzegania następstw pór roku, dni tygodni, rozumienia pojęć: jutro, wczoraj. Na zakończenie wszyscy wykonali własne zegary, ćwicząc na nich odczytywanie godzin.
Bożena Kowalewska, Beata Maj, Marta Zalewska